Iegādājoties biļeti braucienam Rīgas sabiedriskajā transportā, jānorāda transporta veids

фото

Ekonomika | 2014. gada 2. janvārī plkst. 18:06

Ieviešot apjomīgas izmaiņas Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenās, pasažieriem jārēķinās ar neērtībām, - tā kā no 1.janvāra dažādos transporta veidos biļete vienam braucienam maksā atšķirīgi, iegādājoties biļeti, jānorāda transporta veids, kādam tā paredzēta, aģentūrai LETA skaidroja SIA "Rīgas karte" vadītājs Aleksandrs Brandavs.

Līdz šim autobusos, trolejbusos, tramvajos, mikroautobusos un vilcienos Rīgas robežās biļete maksāja vienādi - 50 santīmu -, tāpēc visos transporta veidos bija izmantojamas vienādas biļetes.

Tomēr no 1.janvāra pasažieriem jārēķinās, ka pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" autobusos, trolejbusos un tramvajos biļete līdz 1.martam maksā 0,60 eiro, bet pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" minibusos un pasažieru vilcienos Rīgas administratīvās teritorijas robežās - 0,70 eiro. Tāpēc, iegādājoties biļetes, pasažieriem jānorāda, kādam transporta veidam tā nepieciešama.

Biļetes, kas iegādātas līdz 31.decembrim par 50 santīmiem jeb 0,71 eiro, būs derīgas visos Rīgas sabiedriskā transporta veidos līdz 28.februārim ieskaitot. Vienlaikus Brandavs norādīja, ka pašreizējās "Rīgas satiksmes" biļetes ir lētākas nekā tās, kas pārdotas līdz 31.decembrim, tāpēc, viņaprāt, pasažieriem izdevīgāk būtu vērsties "Rīgas satiksmes" klientu apkalpošanas centros, lai atgrieztu naudu par iepriekšējām biļetēm, kas pirktas par 0,70 eiro, un iegādātos lētākas - par 0,60 eiro.

"Rīgas satiksmes" biļetes, kas maksā 0,60 eiro, nebūs derīgas braukšanai mikroautobusos un vilcienos, tāpēc var gadīties, ka biļete jāiegādājas pie mikroautobusa vadītāja vai vilciena konduktora par dārgāku cenu. Jau ziņots, ka mikroautobusos, pērkot biļeti pie vadītāja, jāmaksā viens eiro, savukārt, pērkot biļeti vilcienā, konduktoram vai vilciena pavadonim jāpiemaksā 0,50 eiro.

Savukārt dārgākās mikroautobusu un vilcienu biļetes, kas maksā 0,70 eiro, būs derīgas arī braukšanai "Rīgas satiksmes" autobusos, trolejbusos un tramvajos. "Rīgas satiksme" uzsver, ka e-talona sistēma iekārtota tā, ka tā vienmēr izmanto lētāko pieejamo piedāvājumu, taču, ja e-talonā nebūs pieejamas biļetes par 0,60 eiro, "Rīgas satiksmes" transportlīdzekļos sistēma automātiski pieņems biļeti 0,70 eiro vērtībā, un abu biļešu cenu starpība pasažierim netiks atmaksāta.

Kā aģentūrai LETA skaidroja Brandavs, biļešu cenas Rīgā nosaka konkrētie operatori, un "Rīgas karte" kā e-talona pakalpojuma sniedzējs šīm izmaiņām pielāgojas. Sekot informācijai par to, kādi produkti un ar kādu derīguma termiņu pieejami personalizētajā e-talonā, katrs lietotājs var visās vietās, kur iespējams iegādāties e-talonu, - "Narvesen" kioskos, "Rīgas satiksmes" biļešu automātos, pie šoferiem un citur.

Personalizētā e-talona jeb "Rīdzinieka kartes" īpašniekiem Brandavs iesaka ērtības labad e-talonu izmantot kā "elektronisko maciņu", kurā lietotājs ieskaita naudas summu atbilstoši savām vajadzībām. Ar "elektronisko maciņu" var gan norēķināties par biļeti jebkurā Rīgas sabiedriskajā transportā par atbilstošu cenu, gan samaksāt par "Rīgas satiksmes" apsaimniekoto autostāvvietu lietošanu. Norēķinoties šādā veidā, sistēma no īpašnieka iemaksātā depozīta vienkārši "novelk" nepieciešamo summu.

Brandavs piebilda, ka e-talonu kā "elektronisko maciņu" iespējams lietot jau vairāk nekā gadu, taču līdz šim šī iespēja nav tikusi īpaši popularizēta, lai atvieglotu pāreju uz eiro.

Lai aktivizētu "elektronisko maciņu", personalizētā e-talona īpašnieks var vērsties "Rīgas satiksmes" klientu apkalpošanas centrā, aizpildot atbilstošu anketu un iemaksājot pirmo naudas summu. Vēlāk šo "maciņu" var papildināt jebkurā vietā, kur iespējams iegādāties e-talonus, norādīja Brandavs. Gadījumā, ja "elektroniskā maciņa" lietotājs vēlas tajā iemaksātos līdzekļus atgūt, jāvēršas kādā no "Rīgas satiksmes" klientu apkalpošanas centriem.

"Elektroniskā maciņa" lietotājiem gan jāņem vērā, ka e-talons nav aizsargāts ar PIN kodu, tāpēc nozaudēšanas gadījumā pastāv risks, ka to saviem norēķiniem varētu izmantot kāds atradējs vai zaglis. Nozaudējot e-talonu, to iespējams bloķēt, zvanot uz "Rīgas satiksmes" bezmaksas tālruni 80001919. Tomēr Brandavs pauda viedokli, ka norēķināties ar e-talonu jeb "elektronisko maciņu" ir daudz drošāk nekā "visur bāzt bankas karti". Tā kā personalizētā e-talona karte paredzēta sīkiem norēķiniem, maksimālā summa, kādu tajā var ieskaitīt, noteikta 100 latu jeb 142 eiro, un atbildību par šo depozītu pilnībā uzņemas "Rīgas karte".

Kā papildus priekšrocību Bradavs minēja faktu, ka, norēķinoties par autostāvvietu ar "Rīdzinieka kartes" elektronisko maciņu, netiek rezervēta lielāka summa, nekā nepieciešams. Patlaban "Rīgas satiksmes" autostāvvietās, maksājot ar bankas karti, no lietotāja konta bieži vien tiek rezervēti vairāki lati. Summas apjoms un rezervēšanas laiks ir atkarīgs no konkrētās bankas. Parasti no bankas konta rezervētā nauda netiekot aizturēta ilgāk par četrām minūtēm, tomēr arī šis laiks var radīt neērtības.

Jau ziņots, ka no 1.marta "Rīgas satiksmes" sabiedriskajā transportā biļešu cenas iecerēts diferencēt atkarībā no pasažiera deklarētās dzīvesvieta. Rīgas dome pagājušā gada nogalē apstiprinājusi jaunu tarifu - līdzšinējo 0,71 eiro (50 santīmu) vietā pilna biļetes cena no 1.janvāra palielināta līdz 1,20 eiro (84 santīmi), kas atbilstot viena brauciena pašizmaksai. Iecerēts, ka pasažieriem, kuri dzīvesvietu deklarējuši Rīgā un izmanto par "Rīdzinieka karti" pārdēvēto personalizēto e-talonu, tiks nodrošināta 50% atlaide.

Tā kā noteikumi par atlaidēm joprojām nav stājušies spēkā, turklāt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" nespēja nodrošināt "Rīdzinieka kartes" izsniegšanu visiem klientiem līdz 31.decembrim, tika noteikts pārejas periods līdz 1.martam, lai šajā laikā visi pasažieri biļetes varētu iegādāties par puscenu jeb par 0,60 eiro.

Pārejas perioda atlaides attiecināmas tikai uz tām biļetēm, kas iegādātas iepriekšpārdošanā, bet sabiedriskajā transportā, pērkot biļeti pie vadītāja, pasažieriem jau tagad jāmaksā pilnā cena, kas ir divreiz lielāka, - 1,20 eiro.

Komentāri