Vīnes klasika piedāvā koncertu Mocarts un Jaunā Vīnes skola

фото

Izklaide | 2014. gada 10. februārī plkst. 21:05

"Latvijas Koncerti” festivālā "Vīnes klasika" piedāvā koncertu "Mocarts un Jaunā Vīnes skola" 13. februārī Mazajā ģildē. Koncertā dzirdēsim Franča Kreislera sacerētās miniatūras, kurās iemiesots Vīnes gars ar saldkaislajām ilgām, eleganci, smalko virtuozitāti; liriskākā un emocionālākā Jaunās Vīnes skolas komponista Albāna Berga mūziku; romantiķa Johannesa Brāmsa opusus, kurā klarnete vieda brieduma, noslēpumaina un gudri romantisku jūtu paletē spēlē galveno lomu.

Dzirdēsim arī Volfganga Amadeja Mocarta Kēgelštates trio, kurā mūzikas skaistuma pilnīgākās lappuses komponists uzticējis tieši klarnetes tembram.

Koncertā spēlēs Liene Kļava (alts); Ēgīls Šēfers (klarnete), Lielās mūzikas balvas 2013 nominants kategorijā "Par izcilu interpretāciju"; Toms Ostrovskis (klavieres).

Volfgangam Amadejam Mocartam kopumā ir astoņi trio, no kuriem septiņi rakstīti tradicionālajai vijoles, čella un klavieru kombinācijai. Kēgelštates trio ar neierasto klarnetes, alta un klavieru trijotni ir pirmais opuss šādam instrumentu sastāvam, kas līdz ar Mocarta Klarnetes koncertu La mažorā un Klarnetes kvintetu La mažorā tolaik vēl relatīvi jaunajam instrumentam piešķīra spilgtas un izteiksmīgas personības šķautnes, ieceļot klarneti karaliskā goda tronī gan solo, gan ansamblī, gan orķestrī.

Trio rakstīšanas gadā Mocarts komponēja 12 duetus basklarnetēm, kura manuskriptā autors pierakstījis "Vīnē, 1786. gada jūlijā, spēlējot ķegļus". Kēgelštate bija vieta, kur tika spēlēta ķegļu spēle un šo nosaukumu trio piedēvējuši izdevēji – pats Mocarts to parakstīja kā trio klavierēm, klarnetei un altam.

Albāns Bergs ir liriskākais un emocionālākais no Jaunās Vīnes skolas komponistiem, kurš savā neilgajā 35 gadu mūžā radīja tikai 15 darbus. Četri skaņdarbi klarnetei un klavierēm ("Vier Stücke für Klarinette und Klavier") ir vienīgais Berga opuss, kas kompozīcijas tehnikā līdzinās Šēnberga un Vēberna iecienītajam kompozīcijas paņēmienam, ko Teodors Adorno nosaucis par "ekspresionistisku muzikālo momentu".

Komponists romantiķis Johanness Brāmss ar klasicistisku stāju un auru vēlīnajā daiļradē klarnetes balsij radījis šedevrus, kas romantisma laikmetā vērtējami kā nozīmīgākie šī instrumenta repertuārā. No Brāmsa vēstulēm Klārai Vīkai Šūmanei varam lasīt, ka komponists tolaik solo klarnetes spēlē redzēja pagrimumu, tāpēc viņš mūža nogalē pārtrauc gandrīz gada ilgu nekomponēšanu un rada četrus pēdējos mūža opusus, kurā klarnete vieda brieduma, noslēpumaina un gudri romantisku jūtu paletē spēlē galveno lomu.

Leģendārais vijolnieks Fricis Kreislers (Fritz Kreisler) kā neviens cits savā vijoļspēlē un kompozīcijās vijolei un klavierēm izteicis dzimtās pilsētas garu. Tieši Fricim Kreisleram savu Vijoļkoncerta autogrāfu uzdāvinājis Johaness Brāmss. Mūsdienās bieži spēlēta un patiesi iemīļota ir virkne Kreislera sacerētās miniatūras, kurās iemiesots Vīnes gars ar saldkaislajām ilgām, eleganci, smalko virtuozitāti, līdz profesionālās mākslas augstumiem paceļot savā dvēseliskumā nepārspētus sentimentālās dziesmas žanru paraugus.

Komentāri