Dzelzceļa muzejā atjaunots 1925.gadā Latvijā būvētais pasažieru vagons, Mixnews.lv

Dzelzceļa muzejā atjaunots 1925.gadā Latvijā būvētais pasažieru vagons

фото

Kaleidoskops | 2013. gada 6. martā plkst. 09:21

Latvijas dzelzceļa muzejā atjaunots nacionālais dārgums - AS "Fenikss" 1925.gadā ražotais Latvijā būvētais pasažieru vagons, kas ir vienīgais starpkaru Latvijas nozīmīgās vagonbūves nozares dzīvais liecinieks, aģentūru LETA informēja muzeja direktore Ieva Pētersone.

Vagona atjaunošana, kas nodēvēta par gadsimtu mijas projektu, Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā aizsākās ar izpēti jau 1994.gadā. Tikai 2010.gada nogalē sākās darbi, kuri prasīja izcilu meistaru profesionalitāti, erudīciju un pieredzi no vienas puses un pacietīgu pētniecības darbu no muzeja puses, jo vagona atjaunošanas pamatā bija apraksts un tikai dažas fotogrāfijas, kas lēnām apauga ar vajadzīgo informāciju.

Patlaban, kad vagonbūve Latvijā jau kārtējo reizi nonākusi krustcelēs, Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs Rīgā, Uzvaras bulvārī 2a, līdz ar trešās klases pasažieru vagona atklāšanas svētkiem šodien plkst.15 rīko paneļdiskusiju "Vai Latvijā ir dzīva vagonbūves tradīcija?", kurā eksperti un transporta jomas pētnieki centīsies noskaidrot, ko, kad un kāpēc Latvijā ir ražojuši, un vai tam ir paredzams turpinājums.

Pasākuma laikā pirmizrādi piedzīvos arī režisora Guntara Graiksta "Vides filmu studijā" veidotā īsfilma "Feniks K - 3041" par atjaunotā vagona likteni. Vagons durvis apmeklētājiem vērs ar muzikāli teatrālu uzvedumu un noslēgumā ikviens tiks aicināts nosūtīt īpašo trešās klases pasažieru vagona atklāšanas dienas pastkarti.

Līdz Pirmā pasaules kara sākumam Rīgā darbojās divi vagonbūves uzņēmumi, kuru kopējais produkcijas apjoms lēšams ap 120 000 uzbūvētu vagonu ne tikai cariskās Krievijas dzelzceļu vajadzībām vien. Ar pasažieru vagoniem tika nodrošināti arī Itālijas dzelzceļi, ar tramvajiem - Rīga, Maskava un Petrograda, stāstīja Pētersone.

1923.gadā, atdzimstot Rīgas "Feniksam", vagonbūves tradīcija Latvijā tika turpināta. Gan Latvijas dzelzceļu, gan Lietuvas un PSRS dzelzceļu vajadzībām līdz 1936.gadam AS "Feniksā" atkal ražoja vagonus. Vēlāk vagonbūve tika turpināta AS "Vairogā" un pēc kara Rīgas vagonu rūpnīcā. Padomju laikā ar elektrovilcieniem un dīzeļvilcieniem tika apgādātas teju visas padomju republikas, kā arī Bulgārija, Dienvidslāvija un Kuba.

Foto: no vietnes railwaymuseum.lv

Komentāri