Liecinieks: EvoBus maksājis par starpniecību autobusu piegādē RD autobusu parkiem

фото

Kriminālziņas | 2014. gada 25. februārī plkst. 18:09

Autobusu piegādātājam "EvoBus GmbH" bijis jānoslēdz starpniecības līgums sākumā ar uzņēmumu "United Petrol Group" (UPG), bet pēc tam ar "Royal Baltic", lai varētu realizēt autobusu piegādi Rīgas domes autobusu parkiem "Tālava" un "Imanta", ziņo LETA.

Kā otrdien tiesā liecināja "EvoBus GmbH" pārstāvja Baltijā "SIA Silverstar" izpilddirektors Uģis Cinis, uzņēmums "EvoBus GmbH" sākotnēji bija noslēdzis starpniecības līgumu ar "Oldenburg", taču vēlāk starpniecības līgums tika noslēgts ar UPG, bet pēc tam ar "Royal Baltic".

Cinis liecināja, ka starpniecības līguma pārskaitījuma apjomu neatceras. Samaksa bija par starpniecības pakalpojumiem autobusa piegādē.

Kā tiesā liecināja Cinis, 2000.gadā "EvoBus GmbH" bija formālas problēmas ar autobusu piegādi un pieņemšanu. "EvoBus GmbH" nebija pilnā apjomā izpildījis līgumsaistības, pilnā apjomā nepiegādājot tehnisko literatūru. Ciņa uzņēmums "SIA Silverstar" centās sarunu ceļā atrisināt formalitātes ar pasūtītāju, taču neveiksmīgi.

Tāpat zināmas problēmas bija ar reģistrāciju Ceļu satiksmes un drošības direkcijā (CSDD) - Ciņa uzņēmums nevarēja iesniegt visus autobusa atbilstības sertifikātus. Kā atzina liecinieks, visi šķēršļi bija formāli pamatoti. Vienlaicīgi viņš norādīja, ka vienmēr pastāv sarunu iespēja, taču pasūtītājs to nevēlējās. Jau tobrīd viņam ir bijusi nojauta par patiesajiem autobusu nepieņemšanas iemesliem, taču tiesas sēdē tos viņš neatklāja.

Ar apsūdzēto bijušā Rīgas mēra Gundara Bojāra tā laika padomnieku un kādreizējā SIA "Rīgas satiksme" (RS) padomes priekšsēdētāja vietnieku Leonardu Teni Cinis ticies neformālos apstākļos. Satikšanos bija iniciējis Tenis, lai pārrunātu iemeslus autobusu pieņemšanas problēmām, kā arī Tenis izteicis lūgumu satikties ar "EvoBus GmbH" pārstāvjiem. Liecinieks atzina, ka saruna nav bijusi patīkama, bet iemeslus nepaskaidroja.

Sarunā ar Teni tika apspriesti starpniecības līgumi. Kā liecināja Cinis, pēc Teņa un cita apsūdzētā - Zviedrijā reģistrēta uzņēmuma direktora Raimonda Krastiņa - tikšanās ar "EvoBus GmbH" pārstāvjiem iepriekš noteiktais starpnieks bija jānomaina un jānoslēdz jauns starpniecības līgums.

Pēc liecinieka teiktā, starpniecības uzņēmums esot bijis jānomaina, lai varētu notikt autobusu piegāde. Rezultātā "EvoBus GmbH" noslēdza starpniecības līgumu ar UPG. Pēc starpniecības līguma noslēgšanas ar jauno starpnieku "EvoBus GmbH" pieprasījis, lai starpniecības naudas saņēmējs būtu Latvijā reģistrēts uzņēmums. Šā iemesla dēļ trešo reizi tika pārslēgts starpniecības līgums - šoreiz ar uzņēmumu "Royal Baltic".

Autobusu piegādātājs pret "Royal Baltic" bija iekļāvis prasību par pretkukuļošanas klauzulu, kas bija jānodod Krastiņam.

"EvoBus GmbH" nebija zināms, kas būs starpniecības naudas saņēmējs, taču bija zināms uzņēmums, kuram nauda bija jāpārskaita.

Kā informēja tiesā, lietas izskatīšana pagaidām ir atlikta. Liecinieks pieaicinās savu advokātu. Paredzēts, ka lietu turpinās skatīt piektdien, 28.februārī, pl.11:00 ar atkārtotu liecinieka Uģa Ciņa nopratināšanu.

Vienā no iepriekšējām tiesas sēdēm bijušais Rīgas domes (RD) Finanšu departamenta direktors Raimonds Krūmiņš liecināja, ka no Ciņa esot prasīts nelikumīgs maksājums.

Krūmiņš liecināja, ka neformālās sarunās Cinis viņam "kratījis sirdi", norādot, ka no viņa uzņēmuma par autobusu piegādes pabeigšanu tiek prasīts maksājums. Turklāt maksājums esot bijis neadekvāti liels - konkrēta summa neesot minēta, taču, spriežot, ka "SIA Silverstar" nav bijis spējīgs šādu summu samaksāt, tie bijuši vairāki simti tūkstošu latu.

Kā liecināja Krūmiņš, prasītājs esot bijusi "jaunā vara", taču, sarunājoties ar Krūmiņu, Cinis Teni nav minējis.

Apsūdzētais Krastiņš savu vainu viņam inkriminētajos noziegumos ir atzinis. Pārējie uz apsūdzēto sola sēdošie - Leonards Tenis, cits Bojāra tā laika padomnieks uzņēmējs Armands Zeihmanis un viņa sieva Vita Zeihmane, kā arī Agris Koroševskis un uzņēmējs Sergejs Zambers - savu vainu noziegumos neatzina.

Tenis tiek apsūdzēts par to, ka, izmantojot savu dienesta stāvokli, viņš izdarīja kukuļa izspiešanu, kā arī apzināti un prettiesiski pieņēma mantiska labuma kukuli lielā apmērā. Savukārt Krastiņš tiek apsūdzēts par to, ka viņš atbalstīja valsts amatpersonu, tas ir, Teni, kukuļa pieņemšanā lielā apmērā un kukuļa izspiešanā.

2000.gada augustā tika izveidota Iepirkumu izsoles komisija, un vēlāk tika noteikts rīkot atklātu izsoli par tiesībām piegādāt Rīgas pašvaldības uzņēmumiem jaunus autobusus. Nākamajā gadā pašvaldības uzņēmums "Tālava" un "EvoBus GmbH" uz pieciem gadiem noslēdza līgumu par jaunu autobusu piegādi. Līgumu noslēdza arī autobusu parks "Imanta" par vairāku autobusu piegādi.

Kā teikts apsūdzībā, 2000.gada 12.decembrī "EvoBus GmbH" noslēdza fiktīvu starpniecības līgumu ar ārzonā reģistrētu uzņēmumu. Atbilstoši šim līgumam "EvoBus GmbH" uzņēmumam uz kontu bijušajā AS "Parex banka" pārskaitīja kukuli 5% no "EvoBus GmbH" pārdoto autobusu neto pārdošanas cenas.

Tenis vēlāk esot vienojies ar Krastiņu par ārzonā reģistrēta uzņēmuma iegādi, lai uz tā kontu "EvoBus GmbH" turpmāk varētu pārskaitīt naudu. Abi vienojās, ka Krastiņš būs uzņēmuma pilnvarotā persona un ka Krastiņš ar saņemtajiem naudas līdzekļiem rīkosies pēc Teņa norādījuma, uzskata prokuratūra.

Krastiņš iegādājās ārzonas uzņēmumu UPG un kļuva par tā pārstāvi. Tenis tikās ar "EvoBus GmbH" eksporta vadītāju Baltijā Helmutu Erenforteru, pieprasot, lai tiktu noslēgts jauns fiktīvs līgums ar iegādāto UPG.

Tenis, atkārtoti tiekoties ar Ērenforteru, mēģinājis viņu pārliecināt lauzt starpniecības līgumu ar "Oldenburgh Financial Corporation" un noslēgt ar jau minēto UPG, vēloties arī palielināt kukuļa summu un piedraudot, ka pretējā gadījumā darījums netiks turpināts.

Tomēr "EvoBus GmbH" vadošās amatpersonas rezultātā piekrita, noslēdza fiktīvu līgumu ar UPG, maksājot 6% kukuli. No 2003.gada nogales līdz 2005.gada pavasarim Tenim tika pārskaitīts kukulis - kopsummā aptuveni miljons eiro (702 936 lati) - par minētā noslēgtā līguma izpildes nodrošināšanu.

Tenis pieņēma kukuli lielā apmērā un legalizēja nelikumīgi iegūto naudu. Krastiņš pēc Teņa norādījuma naudu pārskaitīja fiziskām un juridiskām personām.

2006.gada sākumā tika noslēgta vienošanās par 28 garo autobusu iegādi, savukārt gada beigās "EvoBus GmbH" uz vēl vienu ārzonas uzņēmumu pārskaitīja Tenim kukuli 554 147 eiro (389 457 latu) apmērā.

Tāpat Tenis esot vienojies ar Ungārijas autobusu ražotāja "Ikarus special Coach factory Ltd." vadību par to, ka uzņēmums maksās kukuli Tenim par noslēgto līgumu ar "Icarus" un tā izpildi. Jau atkal tika izlemts iegādāties ārzonā reģistrēta uzņēmuma iegādi, kur varētu pārskaitīt no Ungārijas uzņēmuma saņemto naudu.

Šajā gadījumā nauda sākotnēji no "Ikarus special Coach factory Ltd." tika pārskaitīta uz kādu citu ārzonā reģistrēta uzņēmuma kontu Igaunijā, kas to savukārt pārskaitīja uz UPG kontu. Fiktīvi līgumi tika noslēgti arī ar Ungārijas trolejbusu ražotāju - uzņēmumu "Ganz Transelektro Traction Electric" - un Polijas autobusu ražotāju "Neoplan Polska Sp.z o.o." (tagad "Solaris Bus&Coach").

Tenis tiek apsūdzēts arī par to, ka viņš izdarīja noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, savukārt Krastiņš tiek apsūdzēts par to, ka līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā atbalstīja.

Tenis, vēloties maskēt Krastiņa privātajā kontā esošo līdzekļu piederību un izcelsmi, laika periodā no 2005.gada līdz 2008.gadam regulāri Krastiņam deva norādījumus pārskaitīt biedrības "Daugavpils pilsētas hokeja klubs", kur Tenis bija valdes loceklis, hokejistiem un viņu ģimenes locekļiem dažādas naudas summas. Tādā veidā tika pārskaitīti 86 830 eiro.

Koroševskis un Zambers arī tiek apsūdzēti par to, ka viņi atbalstīja līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā. Tenim ar trešās personas starpniecību bija vienošanās ar Koroševski par iesaistīšanos shēmā, proti, ka Koroševskis par atlīdzību Igaunijā iegādāsies un uz sava vārda reģistrēs uzņēmumu.

Šim uzņēmumam tiktu pārskaitīta nauda, kuru Koroševskis pārskaitītu uz Teņa norādīto kontu. Vienošanās bijusi arī ar Zamberu, ka ārzonā reģistrēta uzņēmuma "Fregate Commerce Inc.", kurā Zambers bija pilnvarotā persona, bankas kontā būs ieskaitīta nauda uz citu ārzonas uzņēmumu kontiem, bet pēc tam līdzekļus izņems skaidrā naudā.

Prokuratūra šo lietu tiesai nosūtīja pagājušās vasaras sākumā, apstiprinot, ka saskaņā ar apsūdzību nodošanai amatpersonām kukuļos saņemti vairāk nekā pieci miljoni eiro (3,5 miljoni latu), savukārt viens no apsūdzētajiem varētu būt piesavinājies gandrīz miljonu eiro (aptuveni 700 000 latu), kas kā kukulis bijis paredzēts nodošanai tālāk citai valsts amatpersonai.

2013.gada pavasarī prokuratūra pabeidza pirmstiesas izmeklēšanu kriminālprocesā par kukuļņemšanu lielā apmērā no Ungārijas autobusu ražotāja "Ikarus special Coach factory Ltd.", Ungārijas trolejbusu ražotāja - uzņēmuma "Ganz Transelektro Traction Electric", "Solaris Bus&Coach" un kukuļa izspiešanu no "Daimler AG" grupā ietilpstošā uzņēmuma "EvoBus GmbH".

Viena persona apsūdzēta par kukuļņemšanu lielā apmērā un kukuļa izspiešanu lielā apmērā, uzkūdīšanu dot kukuli, par starpniecību kukuļošanā, kukuļa piesavināšanos, kā arī par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā. Otra persona apsūdzēta par kukuļņemšanas lielā apmērā atbalstīšanu, kukuļa izspiešanu lielā apmērā atbalstīšanu un noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu.

Savukārt četras personas apsūdzētas par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu.

Sevišķi svarīgu lietu izmeklēšanas nodaļas prokurore Zaļūksne iepriekš pastāstīja, ka saskaņā ar sākotnējām apsūdzībām, pēc prokuratūras domām, uzņēmējs Zambers atbalstījis aptuveni 540 000 eiro (379 000 latu) atmazgāšanu. Naudas atmazgāšana un tās pārskaitīšana notikusi caur vairāku uzņēmumu kontiem.

Tenim sākotnēji apsūdzība bija uzrādīta par atkārtotu kukuļņemšanu lielā apmērā un kukuļa izspiešanu. Tāpat Tenim sākotnēji bija uzrādīta apsūdzība par to, ka viņš uzkūdīja uz kukuļdošanu Lielbritānijas uzņēmuma "De La Rue" pārstāvi, par starpniecību kukuļošanā un kukuļa piesavināšanos.

Bijusī amatpersona, pēc prokuratūras domām, ir atbildīga arī par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu atkārtoti personu grupā pēc iepriekšējas vienošanās. Teņa epizodē kukuļošana esot notikusi dažādās valūtās, piemēram, no "Evo Bus", iespējams, pieņemti kukuļi 1 553 776 eiro (1 092 000 latu) apmērā.

Pēc prokuratūras sākotnējām domām, Krastiņš atbalstījis kukuļa izspiešanu no "Evo Bus", bet kukuļa pieņemšanu - no citiem autobusu un trolejbusu ražotājiem - "Ikarus Special Coach Factory Ltd.", "Neoplan Polska" un "Ganz Transelektro Traction Electrics". Tā, piemēram, "Evo Bus" epizodē kukuļi figurē aptuveni pusotra miljona latu apmērā.

Koroševskim iepriekš apsūdzība uzrādīta par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu. Zeihmanim apsūdzība uzrādīta par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu. Pašam Zeihmanim par kukuļošanu apsūdzība nav celta. Zeihmaņa sievu Vitu prokuratūra iepriekš apsūdzēja par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu.

"Daimler" kukuļošanas lieta ir viens no apjomīgākajiem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sāktajiem kriminālprocesiem biroja pastāvēšanas vēsturē, turklāt saistībā ar KNAB atklātajiem noziegumiem tika sākti kriminālprocesi arī vairākās ārvalstīs.

"Daimler" starptautiskās kukuļošanas lietā ASV izmeklētāji 2010.gada sākumā publiskoja materiālus, kas liecināja, ka Rīgas amatpersonas savulaik piekukuļotas, lai pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmumi iegādātos "Daimler" ražotos "Mercedes Benz" autobusus, kurus pasažieru pārvadāšanai RS izmanto joprojām.

Toreiz Latvijas gadījumā kriminālprocess tika sākts uz aizdomu pamata par to, ka autoražotāja "Daimler" meitasuzņēmuma "Evo Bus" amatpersonas laikā no 2002.gada jūlija līdz 2006.gada decembrim par 117 "Mercedes Benz" autobusu iegādes nodrošināšanu, izmantojot personu un firmu starpniecību, nepamatoti paaugstinājušas iepirkuma cenu un nelikumīgi ieguvušas līdzekļus kukuļu došanai valsts amatpersonām.

Komentāri