Rīgas pašvaldība aizstāv jauno maršruta mikroautobusu ieviesējus

фото

Politika | 2014. gada 26. februārī plkst. 18:53

Kaut arī pilnsabiedrība "Rīgas mikroautobusu satiksme" (RMS) būtiski samazinājusi reisu skaitu mikroautobusu maršrutos un lolo cerības palielināt biļešu cenu, Rīgas pašvaldība nesteidzas kritizēt mikroautobusu maršruta tīkla pārņemšanas procesa nepilnības, norādot, ka uzņēmumam uzticētais uzdevums nav vienkāršs, turklāt uzsāktajam procesam nav alternatīvu - ja līgums tiktu lauzts, nāktos atgriezties pie grabažām Rīgas ielās, ziņo LETA.

Rīgas domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs, Rīgas vicemērs Andris Ameriks (GKR) sacīja, ka pērn noslēgtais līgums ar konkrēto privāto pārvadātāju nosaka, cik mikroautobusu jābūt Rīgas ielās un kāds ir saistību apjoms, un šis līgums ir jāpilda.

Līguma nosacījumu izpildi pārrauga pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", kas ir līguma slēdzējs, un Rīgas domes Satiksmes departaments, savukārt par maršrutiem un samaksas kārtību lemj Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija.

"Jāsaprot situācija, kāda bija ar busiņu kvalitāti, kad pa Rīgu brauca 15 un 20 gadus veci busiņi - sūdzību bija ļoti daudz un dažādas. Mūsu mērķis ir, lai Rīgā kursētu jauni busiņi, kuros var norēķināties ar e-talonu. Pašreizējā ekonomiskajā situācijā jebkuru uzņēmēju var nolīdzināt ar zemi, bet, ja pakārsim šo privāto pārvadātāju uz gaļas āķa, alternatīvas būs no vrakiem izvilkti busiņi," norādīja Rīgas vicemērs.

Viņš uzsvēra, ka Rīgas dome negrasās samazināt prasību līmeni, bet vēlas panākt kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanu.

Savukārt, runājot par biļešu cenu celšanu un maršrutu skaita palielināšanu, Ameriks norādīja: "Izņemot spekulācijas, ka mainīsies biļešu cena, neredzu pamatu mainīt tarifu. Ir jābūt konkrētiem argumentiem, bet tādi nav iesniegti. Cena šodien nav apspriesta, bet maršrutu izmaiņas jāvērtē no lietderības viedokļa."

"Rīgas satiksmes" preses sekretārs Viktors Zaķis norādīja, ka "Rīgas satiksmes" ieskatā RMS izpilda noslēgtā līguma nosacījumus, turklāt jāņem vērā, ka daļa nepilnību nav radušās uzņēmuma vainas dēļ. Piemēram, jaunu mikroautobusu ieviešana visos maršrutos pagarināta līdz maijam, pamatojoties uz oficiālo transportlīdzekļu piegādātāju vēstuli, kurā RMS tiek informēta par jauno transportlīdzekļu piegādes aizkavēšanos. Šādā situācijā "RMS" kavēšanos nevar pārmest, pauda Zaķis.

Tāpat "Rīgas satiksmes" runasvīrs piebilda, ka jebkuras izmaiņas maršrutos grafikos un tarifos tiek veiktas tikai ar Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas atļauju. Ja komisija piedāvātās izmaiņas nepieņem, uzņēmumam jāturpina nodrošināt pakalpojums noteiktajā apjomā.

Ņemot vērā šos argumentus, "Rīgas satiksmei" kā mikroautobusu maršrutu satiksmes uzraugam pret RMS darbību iebildumu nav. "RMS pārņēma mikroautobusu maršrutu tīklu un saistības - tas nav vienkārši. Viņi strādā pie pakalpojuma nodrošināšanas un tiek ar to galā," sacīja Zaķis.

Vienlaikus viņš piebilda, ka atšķirībā no pagājušā gada beigām pēdējā laikā sūdzību skaits par mikroautobusu satiksmi ir jūtami samazinājies.

Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas priekšsēdētājs Vadims Faļkovs (SC) savukārt atgādināja, ka mikroautobusu maršrutu tīklu pārņēmis privāts uzņēmums, kurš no Rīgas domes nesaņem nekādas dotācijas, tāpēc tas nevar atļauties uzturēt nerentablus reisus, kurus izmanto pāris pasažieri stundā, pat ja iedzīvotāji iebilst, ka transports kursē pārāk vēlu vai pārāk reti.

Komisijas priekšsēdētājs arī piebilda, ka pārņemtais maršrutu tīkls vēsturiski veidojies, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumu prasības, ka privāto pārvadātāju maršruti nedrīkst pārklāties ar pašvaldības sabiedriskā transporta reisiem vairāk kā 80% apjomā, tāpēc vairāki maršruti veidojušies ar neloģiskiem līkumiem.

Runājot par slēgtajiem maršrutiem, Faļkovs norādīja, ka četros mēnešos, kuru laikā slēgts 213.maršruts, saņemtas septiņas sūdzības, par 212.a maršruta slēgšanu - viena sūdzība, tāpat kā par 218.maršruta slēgšanu. "Vai tas ir daudz?" retoriski vaicāja deputāts.

Portāls Mixnews.lv jau ziņoja, ka Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija trešdien apstiprināja izmaiņas mikroautobusu maršrutu kustības sarakstos, kas paredz, ka mikroautobusi Rīgā darbadienās kursēs par 21% retāk nekā līdz šim, savukārt reisu skaits brīvdienās tiks samazināts pat par 36%. Izmaiņas stāsies spēkā 10 dienu laikā.

Vienlaikus uzņēmuma Plānošanas daļas vadītājs Andrians Boldans komisijas sēdē ieminējās, ka uzņēmums no 1.maija varētu palielināt biļešu cenas iepriekšpārdošanā no 0,70 eiro līdz 1 eiro, savukārt pie vadītāja biļetes varētu maksāt 1,20 eiro pašreizējā 1 eiro vietā. Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) nekavējoties uzsvēris, ka šādas izmaiņas netiks pieļautas: "Līgumā bija noteikts 0,50 lati (0,71 eiro). Pie tā viņiem būs jāpaliek."

Pērn janvārī noslēgtais līgums ar "Rīgas satiksmi" paredzēja, ka piecu gadu laikā uzņēmums no biļešu tirdzniecības iekasēs 35,57 miljonus eiro. RMS Plānošanas daļas vadītājs Andrians Boldans gan trešdien žurnālistiem atzina, ka sākotnējie optimistiskie plāni, sākot biznesu, jau ir atmesti, jo būtiskas korekcijas ienesuši tā sauktie neregulārie pārvadātāji, ar kuriem notiek nemitīga sacensība par pasažieriem, taču sīkākās detaļās par to, kā realitāte atšķiras no sākotnējām iecerēm, Boldans neiedziļinājās.

"Rīgas mikroautobusu satiksmei" līdz šim ir bijušas nopietnas grūtības izpildīt līgumā noteiktās prasības, par ko pērn septembrī Rīgas dome uzņēmumam piedraudēja izbeigt noslēgto līgumu. Uzņēmumam līdz pagājušā gada septembrim bija jānodrošina jaunu mikroautobusu kursēšana visos maršrutos, taču transportlīdzekļu piegāde aizkavējusies un daļā maršrutu joprojām kursē veci, sagrabējuši mikroautobusi. "Rīgas mikroautobusu satiksme" arī bieži kritizēta par kursēšanas grafiku neievērošanu.

Personu apvienības SIA "DMK", SIA "Centība N" un SIA "Blands", kas zaudēja mikroautobusu iepirkumā, pārstāve Jeļena Cvetanoviča savukārt norāda, ka ir skaidri saprotams, kāpēc cenas tiekot celtas, jo uzvarējusī pilnsabiedrība "Rīgas mikroautobusu satiksme", lai gan solīja iegādāties 200 mikroautobusus, gadu pēc līguma noslēgšanas ir iegādājusies tikai 100 autobusus.

"Viņi nevar strādāt, jo nevar nopirkt transportlīdzekļus. Ir jāsaprot, ka mašīnu trūkums, izbojātie kursēšanas saraksti noveduši pie tā, ka cilvēki ir atteikušies no mikroautobusu izmantošanas. Ja būtu saglabāts tas autobusu skaits un plūsma, kas bija iepriekš, kad izmantoja 250 autobusus un tie kursēja ik pa piecām minūtēm, tad cilvēki paļautos un izmantotu mikroautobusus," uzsver Cvetanoviča.

Tagad transporta nav, saraksts netiek ievērots, maršrutus samazina un pasažieris vairs netic šim pakalpojumam, uzsver uzņēmuma pārstāve. "Ja mēs būtu uzvarējuši, brauktu par zemu cenu un saglabātu vai palielinātu pasažieru plūsmu, kas ļautu attiecīgi mums strādāt," uzskata Cvetanoviča.

Komentāri