Apceļo pasauli izstādē Re:visited, Mixnews.lv

Apceļo pasauli izstādē Re:visited

фото

Rīga 2014 | 2014. gada 13. martā plkst. 20:04

Izstādē "Re:visited", kuru rīt pl.18 atklās Rīgas mākslas telpā, būs iespējams pabūt daudzās vietās - palūkoties aiz apvāršņa uz to, kā dzīvo citi cilvēki, preses brokastīs pirms izstādes atklāšanas sacīja "Rīga 2014" programmas vadītāja Aiva Rozenberga.

Viņa stāstīja, ka māksliniekus, kuru darbi būs apskatāmi izstādē, ietekmējuši dažādi psiholoģiski, politiski un ar tautu tradīcijām saistīti jautājumi. Rozenberga norādīja, ka šī izstāde ļaus redzēt arī latviešu mākslu plašākā kontekstā - starptautiskā vidē.

"Re:visited" kuratore Solvita Krese stāstīja, ka izstādes apmeklētājiem vēlējusies radīt to sajūtu, kāda varētu būt, apmeklējot lielu Eiropas biennāli. Sākot darbu pie izstādes veidošanas, viņa izvēlējusies metodi, bet nav zinājusi to, kā šis projekts izskatīsies nobeigumā. Darbi izstādē atlasīti pēdējo divu gadu nozīmīgākajās mākslas biennālēs ārvalstīs. Krese vēlējusies izstādē parādīt Eiropas dimensiju, bet tā, lai tai būtu nozīmīgs pienesums.

Krese norādīja, ka sakarā ar izstādi notiks arī diskusija par biennāļu lomu. Aktuāli esot tas, vai biennāles ir kā hierarhijas noteicējas laikmetīgajā mākslā un telpas, pilsētas attīstītājas vai fleksiblas platformas, kas spējīgas reaģēt uz apkārt notiekošo. Diskusijā runās arī par to, vai ar biennālēm iespējams kompensēt institūcijas - laikmetīgā mākslas muzeja - trūkumu. Tas paredzēts 16.aprīlī ar vairāku biennāļu kuratoru dalību.

Izstādē būs apskatāms Uzbekistānas mākslinieces Umidas Ahmedovas fotogrāfijas, kurās viņa iemūžinājusi mātes un vedeklas neilgi pēc kāzām. Pēc Kreses teiktā, Ahmedova fotogrāfijās vēlējusies parādīt to, ka paralēli pieejamajai mūsdienu informācijas telpai Uzbekistānā vēl joprojām milzīga loma ir tradīcijām. Aiz tām slēpjoties arī psiholoģisks konflikts. Krese stāstīja, ka Ahmedova ir aktīva cilvēktiesību jautājumu risināšanā, īpaši aizstāvot dzimumu līdztiesību. Māksliniece esot pat bijusi notiesāta par neslavas celšanu Uzbekistānas tautai pēc filmas uzņemšanas, kas stāsta par grūtībām, ar kurām jāsastopas sievietēm.

12.Lionas biennālē izstādei "Re:visited" izvēlēts Paulo Nazareta darbs no sērijas "Āfrikas piezīmes", kas ir gadu ilga pārgājiena performance. Brazīliešu mākslinieks sekojis senajam afrikāņu vergu maršrutam. Izstādē redzams šī ceļojuma un mākslinieka pārdomu atspoguļojums instalācijā, kura vēsta par dzīves un ekonomikas, mīlestības un patēriņa, materiālisma un transcendences izpausmēm.

Īpašu darbu izstādei veidojusi latviešu māksliniece Kristīne Alksne, kura 2012.gadā piedalījās 3. Maskavas Starptautiskajā jaunās mākslas biennālē, kopā ar mākslinieku no Argentīnas - Emanuelu Pidrē. Mākslinieki par savu darbu stāstīja, ka vēlējušies nemateriālo skaņu pārvērst materiālās skulptūrās. Pidrē esot izveidojis speciālu algoritmu, kas Alksnes iecienīto "techno" mūziku pārvērtis vizuālā materiālā, pēc kā veidotas arī skulptūras.

Izstādē būs pārstāvēts arī mākslinieks Igors Grubičs no Horvātijas, Pavels Altamers no Polijas, Eva Kotatkova no Čehijas, Nikols Kozakis un Rauls Vaneigems no Beļģijas, Anna Lislegorda no Norvēģijas, Marks Manderss no Nīderlandes, Konstance Šmita no Vācijas un Korina Svorna no Lielbritānijas, kā arī Petra Brauere un Mariuss Dibvads Brandruds no Zviedrijas.

Izstādē pārstāvēta arī ASV/Vācijas māksliniece Džumana Manna un māksliniece no Norvēģijas Sille Storihle, mākslinieks Hosē Antonio Vega-Makotela no Meksikas, mākslinieki Selma un Sofjane Uisi no Tunisijas, Beninas/Nīderlandes mākslinieks Mešaks Gaba, Džumādi no Indonēzijas un Libānas/Nīderlandes māksliniece Rana Hamade, kas savā kartogrāfiskajā darbā aicinās paraudzīties uz notikumiem pasaulē no eiropietim neierasta skatu punkta.

"Re: visited" izpēta tādas mākslas skates kā Parīzes mākslas triennāle, Eiropas laikmetīgās mākslas biennāle "Manifesta", Berlīnes laikmetīgās mākslas biennāle, "Documenta", kas katru piekto gadu norisinās Kaselē, Venēcijas mākslas biennāle, Maskavas biennāle un citas.

Izstāde Rīgas Mākslas telpā būs apskatāma līdz 27.aprīlim.

Komentāri