Rīgas domes koalīcijas deputāti neatkāpjas no lēmuma paaugstināt sabiedriskā transporta biļešu cenas, Mixnews.lv

Rīgas domes koalīcijas deputāti neatkāpjas no lēmuma paaugstināt sabiedriskā transporta biļešu cenas

фото

Sabiedrība | 2013. gada 22. novembrī plkst. 09:22

Pēc pusotru stundu ilgām, kolorītu salīdzinājumu pilnām debatēm, Rīgas domes koalīcijas deputātu vairākums ceturtdienas vakarā notikušajā sēdē noraidīja opozīcijas kolēģu priekšlikumu atcelt Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu komisijas 7.oktobra lēmumu no 1.janvāra palielināt sabiedriskā transporta biļetes cenu līdz 1,20 eiro (0,84 lati), ziņo LETA.

Domes ārkārtas sēde, kas tika sasaukta plkst.21 vakarā, tika sākta ar klusuma brīdi, pieminot cietušos un bojā gājušos ceturtdien Zolitūdē notikušajā traģēdijā, iebrūkot lielveikala "Maxima" jumtam.

Tā kā Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) vēl nebija atgriezies no atvaļinājuma, sēdi vadīja vicemērs Andris Ameriks (GKR), kurš pirms brīža bija atgriezies no nelaimes vietas. Deputāti vienojās traģēdijas dēļ sēdi neatcelt, taču nepieciešamības gadījumā tā tiktu pārtraukta.

Opozīcijā esošo partiju "Vienotība" un "Visu Latvijai!"-TB/LNNK deputāti ārkārtas sēdē vēlējās panākt, ka tiek atcelts lēmums par sabiedriskā transporta biļešu cenu paaugstināšanu un Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas funkcijas vismaz uz laiku tiek nodotas deputātiem. Deputāti arī lūdza Rīgas domes Satiksmes departamentam iesniegt Rīgas domes deputātiem pilnu informāciju, kas pamato "Rīgas satiksmes" tarifa aprēķinu, tostarp, "Rīgas satiksmes" paskaidrojumus par atskaitēm, kuras tā iesniedz Rīgas domei.

Ja Rīgas dome vēlas atbalstīt rīdziniekus, tā varētu sākt ar bezmaksas ūdeni un siltumu, uzskata deputāts Pēteris Viņķelis (V), kurš bija arī lēmuma projekta iesniedzējs.

Viņķelis norādīja, ka "Rīgas satiksmē" pēdējos piecos gados nav veikta revīzija, jo to varot veikt tikai ar kapitāldaļu pārstāvja, Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova (SC) piekrišanu. Revīzijas komisija katru gadu iekļaujot "Rīgas satiksmi" revīzijas plānos, taču Rīgas mēra piekrišanu tā arī neesot izdevies saņemt.

Viņķelis uzsvēra, ka pašvaldības pārstāvjiem nav drošas informācijas par "Rīgas satiksmes" iesniegto izmaksu pamatotību, un nav skaidrs, kāpēc Rīgā viena kilometra izmaksas sasniedz 3,60 eiro (2,53 lati), kas ir ievērojami dārgāk, nekā citās Latvijas pilsētās. Tikmēr "Rīgas satiksme" ik gadu vismaz pusmiljonu latu novirza politizētas arodbiedrības uzturēšanai un norāda uz degvielas cenu kāpumu, kaut arī mazumtirdzniecībā cenas krītas.

Viņķelis piedāvāja atcelt Pasažieru komercpārvadājumu komisijas lēmumu vienreizējās biļetes cenu palielināt līdz 1,20 eiro un vērtēt "Rīgas satiksmes" piedāvāto tarifu palielinājumu tikai tad, kad būs pieejama uzticama informācija, ka šie izdevumi ir ekonomiski pamatoti, ne tikai "grāmatvediski sakārtoti".

"Protams, nevar salīdzināt ābolus ar tomātiem, bet Briselē par 1,20 eiro var stundu braukt kaut trijos dažādos reisos, un sabiedriskā transporta uzņēmumam dotācija ir uz pusi mazāka," norādīja Viņķelis, kurš Briselē vada eiroparlamentārietes Sandras Kalnietes (V) biroju. Koalīcijas domnieki gan iebilda, ka Briseles sabiedriskā transporta mājas lapā informācija atšķiras no Viņķeļa teiktā un biļetes cena ir aptuveni 2 eiro (1,4 lati). Savukārt deputāte Sarmīte Ēlerte piebilda, ka viņa saglabājusi biļeti no Parīzes sabiedriskā transporta, kur par braucienu jāmaksā 1,15 (0,8 lati) eiro.

Viņķelis atgādināja, ka sākotnēji Rīgas dome biļešu cenu paaugstināšanu skaidroja ar mērķis panākt, lai cilvēki deklarējas Rīgā, par šādu rīcību piedāvājot arī bezmaksas mēnešbiļeti. "Šī lēmuma jēga ir finanšu pārdale, nevis satiksmes organizācija," uzsvēra deputāts.

Viņš arī norādīja, ka konsultantu firma "Deloitte Latvia" kā alternatīvu priekšlikumu Rīgas pašvaldības ieņēmumu palielināšanai piedāvājusi ieviest maksu par Rīgas infrastruktūras lietošanu, kas, pēc Viņķeļa domām, "visā visumā ir apsverams priekšlikums", jo patlaban maksa par Rīgas ceļu uzturēšanu un daudzajām atlaidēm, ko noteikusi pašreizējā domes vadība, gulsies uz Pierīgas iedzīvotāju pleciem. "Nav brīnums, ka tas izraisa sašutumu Latvijas iedzīvotāju vidū un "Saskaņas centra" reitings novēlies par 7 līdz 8 procentpunktiem," rezumēja deputāts. Rīgas domes vēlmi "iet uz konfrontrāciju" Viņķelis salīdzināja ar "spēli" "Game of Chicken", kurā divas automašīnas brauc viena otrai pretī, un zaudē tas, kurš pirmais "noraustās".

"Protams, valstī ir nobriedis jautājums par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondu, Rīgu kā galvaspilsētu, tās funkcijām - vai un kā tās kompensējamas - un kāda ir Rīgas atbildība pret cilvēkiem, kas šeit nevar neierasties. Bet mums ir jābūt drošai pārliecībai, ka biļetes cena ir patiešām pamatota. Mēs uzskatām, ka Rīgas dome nav izmantojusi visas dotās tiesības pieprasīt papildu informāciju no sabiedriskā transporta pakalpojuma piegādātāja," sacīja domnieks.

Deputāts Mihails Kameņeckis (SC) vēlējās zināt - ja sabiedriskā transporta cenas ir politisks jautājums, kā Viņķelis vērtē Venecuēlas prezidenta Nikolasa Maduro lēmumu par 90% samazināt televizoru cenas un tos, kas nepiekrīt, sūtīt uz cietumu. Viņķelis atbildēja, ka nav pazīstams ar Maduro, taču zina, ka "komunisms nestrādā" - arī tad, ja to mēģina ieviest vienā pilsētā. "Esmu pārliecināts, ka ir iemesli, kāpēc pat attīstītajā sociālismā, Brežņeva laikā, bezmaksas transporta nebija, un kāpēc tā nebija arī Venecuēlā Čavesa laikā, un Tallinā arī beigsies ar neko. Nav tādas brīnumatslēdziņas, lai ieviestu bezmaksas sabiedrisko transportu," uzsvēra domnieks.

Deputāts Ritvars Jansons ("Visu Latvijai!”-"Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK) norādīja, ka "Rīgas satiksme" reizē ar lēmumu palielināt biļešu cenas līdz 1,20 eiro komisijai piedāvājusi tikai divas rindkopas ar pašizmaksas aprēķina prognozi 2014.gadam, taču netika sniegts aprēķins par to, kā veidojas pašreizējā biļešu cena un kādu ietekmi tarifu grozījumi atstās uz pašvaldības budžetu. Arī Jansons uzskata - ja par tarifiem lemtu visa Rīgas dome, nevis viena komisija, šis jautājums varbūt būtu ekonomiski izsvērtāks

Jansons aicināja apzināties, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) var vēlreiz noraidīt Rīgas domes noteikumus par maksas atvieglojumiem sabiedriskajā transportā. Kā liecina iepriekšējā pieredze, tas var notikt mēneša garumā, līdz ar to Ziemassvētkos Rīga var nonākt situācijā, ka saistošie noteikumi tiek noraidīti un 1,20 eiro par biļeti maksās gan rīdzinieki, gan nerīdzinieki. Lai no šādas situācijas varētu izvairīties, arī Jansons mudināja lēmumus par sabiedriskā transporta tarifiem nodot Rīgas domei.

Kameņeckis savukārt iebilda, ka Rīga nākamgad pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā iemaksās 78,3 miljonus eiro. "Tā ir nauda, kas no rīdzinieku nodokļiem nonāk reģionos, kuriem grūti. Tā bija un būs. Ko jūs man teiksiet – pašvaldība nevar saviem senioriem nodrošināt braucienu uz slimnīcu vai teātri, vai palīdzēt tiem, kas strādā Rīgā un savus nodokļus sūta uz savu pašvaldību? Pašvaldība nevar samaksāt pusi no tarifa? Neticu. Vieglāk ir karināt kartupeļus kaklā un teikt, ka Rīga konfrontē ar laukiem. Aicinu padomāt, ka visu naudu no saviem vēlētājiem izspiest nevajag. Domājiet par rīdziniekiem," sacīja deputāts.

Savukārt Vadims Faļkovs (SC) norādīja, ka Viņķeļa iesniegtais priekšlikums pēc būtības piedāvā atcelt pēc Ministru kabineta (MK) noteikumiem aprēķināto viena pārvadājuma pašizmaksu. "Ja būtu jālemj par tarifu atcelšanu, es saprastu, bet nevaru atbalstīt, ja jālemj par pašizmaksu, kas aprēķināta pēc MK noteikumiem," sacīja deputāts.

Pēc pusotru stundu ilgām debatēm par ieceri atcelt biļešu sadārdzinājumu nobalsoja 17 opozīcijas deputāti, bet 30 koalīcijas domnieki balsoja pret. Tādējādi Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas lēmums par „Rīgas satiksmes” iesniegto tarifu apstiprināšanu palika negrozīts. No 1.janvāra pilna biļetes cena būs 1,20 eiro. Rīgas dome turpina meklēt risinājumu, kā ieviest 50% atlaides Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem.

Foto: etalons.rigassatiksme.lv

Komentāri