15 000 skolnieki ēnoja speciālistus (FOTO)

фото

Sabiedrība | 2014. gada 12. februārī plkst. 21:56

Šogad ikgadējai karjeras izglītības akcijai "Ēnu diena" bija pieteikušies 15 010 skolēni, savukārt akcijai reģistrēto vakanču skaits bijis gandrīz trīs reizes mazāks - 5703, ziņo LETA.

"Šāda patlaban ir oficiālā "JA-YE Latvija" statistika, taču jāņem vērā, ka reģionos skolas nereti pašas veido sadarbību ar uzņēmējiem," "Ēnu dienai" veltītajā preses konferencē pavēstīja "Junior Achievement - Young Enterprise Latvija" ("JA-YE Latvija") valdes priekšsēdētājs Jānis Krievāns.

Viņš uzsvēra, ka šogad palielinājies gan vakanču piedāvājums, gan skolēnu aktivitāte, turklāt "ēnot" gribētāju interese pieaugusi gandrīz uz pusi - 2013.gadā tie bijuši 8638 skolēni. Toties piedāvāto vakanču skaits pērn bijis 4668. Savukārt starp "ēnu" devējiem šogad bijuši 725 uzņēmumi un iestādes, bet iepriekšējā gadā - 510.

Starp aktīvākajiem vakanču devējiem bija Valsts zemes dienests, Vārkavas novada dome, Ventspils Mūzikas skola, Rēzeknes Augstskola, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un "Lattelecom".

Arī MIX MEDIA GROUP atvēra redakcijas durvis desmit ēnām no visām Latvijas malām - jauniem cilvēkiem no 16 gadiem, lai parādītu, kāds ir žurnālista darbs redakcijā un ārpus tās.

фото

Pēc radio Baltkom ziņu dienesta vadītājas Nataļjas Mihailovas teiktā, Ēnu diena ir ļoti lietderīgs pasākums.

"Jauns cilvēks vēl nezina, kuru profesiju izvēlēties, un bieži vien viņam nav ne mazākā priekšstata par to. Daudzi domā, ka žurnālista darbs radiostacijā ir saistīts tikai ar komunicēšanu ar zvaigznēm, ziediem, labu mūziku utt, bet patiesībā visbiežāk tā ir rutīna un smags darbs. Tāpēc cilvēks var paskatīties no malas, kā mēs strādājām, un netērēt gadus, lai apgūtu žurnālista profesiju un pabeigtu augstskolu. Vai arī otrādi - viņš var pārliecināties, ka tā ir pareizā izvēle un kļūt par labu speciālistu," norādīja Mihailova.

фото

фото

фото

Reportieri, fotogrāfi, dīdžeji, kā arī redaktori savām "ēnām" stāstīja par saviem profesionālajiem noslēpumiem.

Starp citu, ēnot žurnālistus ir divreiz izdevīgāk nekā citus speciālistus, jo var satikt arī to cilvēku ēnas, ar kuriem žurnālists komunicē, piemēram, politiķus. Tā radio Baltkom ēna Raivis Glāznieks uzzināja visu par premjerministres Laimdotas Straujumas (V) ēnu - divpadsmitklasnieku Robertu Skaru.

фото

фото

фото

Kamēr reportieru ēnas intervēja, dīdžeju ēnas mēģināja iedzīvoties radio vadītāju lomā. MIX FM radio vadītājs Goša Tiplovs piedāvāja jauniešiem pastāstīt par laika apstākļiem.

Skolēni arī bija ieinteresēti "airBaltic" stjuartu, "airBaltic" pilotu, mūziķa Ralfa Eilanda, "Tallink Latvija" kruīza vadītāja, "Spin FM" radio dīdžeja, radošā mākslinieka Kašera un Dzīvnieku veselības centra veterinārārstu "ēnošanā". Piemēram, "airBaltic" stjuartu "ēnot" vēlējušies 356 jaunieši.

"Šogad secinājām, ka nevajag virzīt jauniešus vienas jomas "ēnošanā". Nolēmām fokusēties uz 2020.gadu, jo arī citviet Eiropā tiek diskutēts par prasmēm un iemaņām, kas 2020.gadā jauniešiem būs nepieciešamas. Nav skaidrs, kuras būs tobrīd aktuālākās nozares, taču ir zināms, ka uzņēmēji būs vajadzīgi. Tālab šogad uzrunājām jaunos uzņēmējus, lai viņi atver savas durvis," sacīja "JA-YE Latvija" valdes priekšsēdētājs.

фото

фото

фото

фото

Viņš arī norādīja, ka paši jaunieši akcijā ir ļoti ieinteresēti un motivēti tajā piedalīties - tikai 15% ir tādu, kam šajā dienā likusi iesaistīties skolotāja.

Kā norādīja SIA "Enerģijas risinājumi.lv" valdes loceklis uzņēmējs Guntars Kokorevičs, šāda atšķirība starp akcijā ieinteresēto jauniešu un viņiem piedāvāto vakanču skaitu ir tālab, ka Latvijā uzņēmēju ir mazāk nekā potenciālo "ēnot" gribētāju.

фото

фото

фото

фото

"Šī tabula parāda, ka mēs, latvieši, neesam nekādi mega uzņēmēji un biznesa taisītāji. Labi, ja viens no desmit vidusskolēniem izveido savu uzņēmumu," pauda Kokorevičs.

LDDK ģenerāldirektore Līga Meņģelsone piebilda, ka uzņēmējdarbības vide diemžēl nav pārāk atvērta šādām akcijām. "Lielākā daļa biznesa cilvēku jautā - vai es paspēšu, vai es varēšu? Uzņēmēju ikdiena ir sasteigta, tālab maz ir to cilvēku, kas atver durvis," izteicās Meņģelsone.

Savukārt "JA-YE Latvija" valdes priekšsēdētājs sacīja, ka tādējādi jaunieši iepazīst konkurenci, jo viņiem motivācijas vēstulē rodas vajadzība pierādīt sevi kā vakancei piemērotāko.

Krievāns minēja, ka šogad pieprasītāko nozaru topa augšgalā ierindojusies veselības aprūpe un rehabilitācija, aiz sevis atstājot iepriekšējo divu gadu līderi - komunikācijas un mediju jomu, kā arī vadību un administrēšanu, drošības, aizsardzības un glābšanas nozari, mākslas, kultūras un izklaides jomu, aviāciju, valsts pārvaldi un informācijas tehnoloģijas.

Atgādinām, ka trešdien visā Latvijā norisinājās karjeras izglītības akcija "Ēnu diena", kuras laikā zinātkāriem jauniešiem no visas Latvijas tika dota iespēja iepazīt dažādu profesiju ikdienu. Akciju "JA-YE Latvija" rīkoja jau 14.gadu.

Foto: Māris Morkāns, mixnews.lv

Komentāri