Rīgas dome un VARAM pretēji viedokļi par "puteņa biļešu" pamatotību

фото

Sabiedrība | 2013. gada 22. janvārī plkst. 11:06

Rīgas domes (RD) Satiksmes komitejas deputāti otrdien noraidīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) iebildumus un atstāja negrozītus saistošos noteikumus, kas paredz pašvaldībai iespēju puteņa laikā automašīnu vadītājiem atļaut sabiedrisko transportu izmantot bez maksas.

Gadījumā, ja pašvaldība mainītu nosacījumus autobraucējiem, konsekventi arī 18.novembrī, gadu mijā, Dziesmu svētku dalībniekiem svētku laikā, kā arī citos gadījumos, kad pašvaldība noteikusi, ka pilsētas sabiedriskais transports ir bez maksas, pasažieriem būtu jāizņem nulles biļetes, jo arī šajos gadījumos atlaides nav paredzētas domes saistošajos noteikumos, skaidroja RD izpilddirektors Juris Radzevičs (GKR).

Gala lēmumu par šo jautājumu RD plāno apstiprināt šodien paredzētajā domes ārkārtas sēdē.

Pēc šāda pašvaldības lēmuma VARAM rīcībā būs iespēja izvērtēt pašvaldības argumentus un ar rīkojumu apturēt domes noteikumus, savukārt RD savu taisnību varēs mēģināt pierādīt tiesā.

Domnieks Juris Viņķelis (V) komitejas sēdē interesējās, kas ir bijis par pamatu lēmumam atļaut bez maksas var braukt, uzrādot automašīnas tehnisko pasi, un vai šis pamatojums ir bijis RD priekšsēdētāja Nila Ušakova (SC) paziņojums mikroblogošanas vietnē "Twitter", taču Radzevičs idejas izcelsmi atteicās komentēt.

Opozīcijas deputāti uzsvēra, ka šādi lēmumi nes zaudējumus pārvadātājam, un uzstāja, ka nepieciešama kārtība, kā aprēķināt izdevumus un atlīdzināt "Rīgas satiksmei" (RS) negūtos ieņēmumus.

RD pieļauj iespēju lūgt papildu viedokli Satiksmes ministrijai, kad VARAM lems par šo jautājumu.

"Mēģināsim pārliecināt ministriju, jo viedoklis nav tik viennozīmīgs. Ja [ministrijas atzinumā] netiek ņemtas visas tiesību normas vērā, domāju, ka mums ir iespēja pārliecināt ministriju," sacīja izpilddirektors.

Domnieks Vadims Faļkovs (SC) savukārt norādīja, ka "puteņa brīvbiļetes" RS nozīmē ieguvumus, proti, ja pirms brīvbiļešu piešķiršanas automašīnu īpašniekiem sabiedriskais transports kavējās vidēji 40 minūtes, tad, ieviešot šo atbalsta pasākumu, kavējumu laiks samazinājās uz pusi.

Iepriekš VARAM, iepazīstoties ar 18.decembrī Rīgas domē pieņemtajiem grozījumiem saistošajos noteikumos par sabiedriskā transporta lietošanu, norāda, ka tajos paredzētā kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinošā dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojams.

Atzinumā norādīts, ka gadījumā, ja saistošo noteikumu mērķis ir noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, tajā skaitā noteikt personu kategorijas, kuras var braukt bez maksas, tad šīs pasažieru kategorijas ir nosakāmas Rīgas domes saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, vienlaicīgi nodrošinot braucēju uzskaiti un biļešu izsniegšanu.

Rīgas dome šādam viedoklim nepiekrīt, jo saistošie noteikumi, kas atsevišķos gadījumos var paredzēt tiesības īpašos apstākļos sabiedrisko transportu lietot bez maksas, neparedz pastāvīgus braukšanas maksas atvieglojumus kādai noteiktai pasažieru kategorijai, bet gan paredz pašvaldības tiesības īpašos apstākļos grozīt sabiedriskā transporta lietošanas kārtību, ieviešot tajā izmaiņas, tajā skaitā nosakot īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumus.

Atgādināsim, ka arī tiesībsargs Juris Jansons iepriekš norādījis uz nepilnībām šādu braukšanas maksas atlaižu piešķiršanas kārtībā - pēc Jansona domām, Rīgas domes lēmums par braukšanas maksas atvieglojumiem personām, kurām ir transportlīdzekļu reģistrācijas apliecība, rada nevienlīdzīgu attieksmi pret mazāk aizsargāto, nabadzības riskam pakļauto sabiedrības daļu, kura ir spiesta pārvietoties ar sabiedrisko transportu un par to maksāt visos laika apstākļos.

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) iepriekš uz šiem pārmetumiem atbildēja ar ieteikumu tiesībsargam nejaukties lietās, no kurām viņš neko nesaprot, jo šādu brīvbiļešu mērķis esot samazināt satiksmi Rīgas ielās un atvieglot tīrīšanas tehniku darbu.

Diskusijas par "puteņa biļetēm" izraisīja RD pagājušā gada beigās pieņemtais lēmums grozīt pašvaldības saistošos noteikumus un līgumu ar pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", paredzot, ka "īpašos apstākļos" Rīgas pilsētas izpilddirektors varēs noteikt izmaiņas sabiedriskā transporta izmantošanas kārtībā, tostarp īslaicīgi atcelt braukšanas maksu.

Komentāri