ERGO: OCTA atlīdzības tiek izmaksātas saskaņā ar tās valsts likumiem, kurā noticis negadījums

фото

Sabiedrība | 2013. gada 25. janvārī plkst. 16:26

Nav pareizi saistīt pēc negadījuma izmaksāto OCTA apdrošināšanas atlīdzību ar cietušo tautību, tā informāciju par to, ka pēc Zviedrijā notikušas avārijas, kurā cieta arī latvieši, lielākā daļa atlīdzības izmaksāta tieši zviedrietei, komentē "ERGO" Transportlīdzekļu, OCTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis.

Iespējamās apdrošināšanas atlīdzības pēc ceļu satiksmes negadījumiem tiek izmaksātas saskaņā ar tās valsts likumiem, kurā negadījums ir noticis.

Vismanis atgādina, ka OCTA apdrošināšana savā būtībā ir civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, proti, tā ir atlīdzība, ko cietušie var prasīt no negadījuma izraisītāja, tādējādi tā neatlīdzina zaudējumus vainīgajam, bet gan visiem ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem, kā arī tā seku likvidēšanā iesaistītajiem dienestiem, slimnīcā, pašvaldībai, u.t.t.

OCTA polise pasargā ceļu satiksmes negadījuma izraisītāju no šādu izmaksu atlīdzināšanas no paša līdzekļiem, kā tas notiktu, ja nedarbotos vienota OCTA sistēma un zaudējumi no vainīgā tiktu piedzīti civiltiesiskā kārtā.

"Pēc Zviedrijā notikušā ceļu satiksmes negadījuma izmaksātās atlīdzības lielāko daļu patiešām veido zaudējumu atlīdzība par izdzīvojušo cietušo sievieti, bet tas nenozīmē, ka šo summu saņems tieši viņa," skaidro "ERGO" pārstāvis. Ārvalstīs ir dārgākas ārstēšanās izmaksas, bet apdrošinātājs sedz izmaksas arī slimnīcai un neatliekamajai palīdzībai par ārstēšanu, transportēšanu u.tml. Tāpat cietušajai sievietei tiek atlīdzināti negūtie ieņēmumi par darbanespēju, kas šajā gadījumā, ņemot vērā algas apmērus un valsts pabalstus Zviedrijā, ir daudz lielākas izmaksas.

Ja ceļu satiksmes negadījuma rezultātā kāds no cietušajiem ir miris, tad, saskaņā ar likumu, apdrošinātājs atlīdzina izmaksas par neatliekamo palīdzību, repatriēšanu, bet viņa ģimenei - bēru izdevumus, pabalstus bez apgādnieka palikušajiem bērniem, kā arī nemateriālos zaudējumus par tuvinieka nāvi.

Jāņem vērā, ka ir svarīgi, lai par cietušo, kas ceļu satiksmes negadījuma rezultātā gājis bojā, iepriekš noteiktā laika periodā būtu oficiāli veiktas sociālās iemaksas. Tās ļautu viņa ģimenei saņemt no valsts un pašvaldības sociālos pabalstus, kas paredzēti ģimenes apgādnieka zaudējuma gadījumā.

Lat.mixnews.lv rakstīja, ka apdrošināšanas sabiedrība "ERGO" nesen paziņoja, ka izmaksāta Latvijas vēsturē lielākā OCTA apdrošināšanas atlīdzība 280 000 latu, taču teju visu saņems avārijā izdzīvojusī zviedriete, bet avārijā cietušo Ivara un Aigara ģimeņu saņemtās atlīdzības ir niecīgas.

Pērnā gada 20.septembrī Zviedrijā notikušo avāriju izraisījis alnis, kurš negaidīti izlēcis uz ātrgaitas autobāņa un izraisījis sadursmi. "Neatkarīgā" uzsver, ka Latvijā atšķirībā no Zviedrijas OCTA polise uz šādiem gadījumiem neattiecas, tādēļ "uz latviešiem attiecināta Latvijas likumdošana". Proti, apdrošināšanas eksperti uzskata, ka šajā negadījumā ir vainīgs šoferis, tādēļ cietušā Aigara ģimene uz apdrošināšanas atlīdzību faktiski pretendēt nevar. Iepriekš Vismanis sarunā ar "Neatkarīgo" apstiprināja, ka atlīdzību saņems zviedriete un bojāgājušā Ivara ģimene – viņu ārstēšanai, zaudējumiem, transportēšanas u.c. izdevumu segšanai. Iespējams, pabalstu varēs saņemt Ivara meita.

"Visi, kam par to vajadzētu raizēties, noplāta rokas: Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs atsaucas uz OCTA likuma 3. panta 1. daļu, bet nevērtē, cik tas ir taisnīgi. Viņu piesauktā norma noteic, ka "obligātās apdrošināšanas objekts ir transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskā atbildība par ceļu satiksmes negadījumā nodarīto zaudējumu trešajai personai". Par aļņa atbildību te patiešām nekas nav teikts," raksta "Neatkarīgā", uzsverot, ka princips, ka pret līdzvērtīgos apstākļos cietušajiem valsts attiecas radikāli atšķirīgi, ir diskriminējošs.

Komentāri