ASV autoražotāji automobiļu svara samazināšanai izmanto alumīniju un oglekļa šķiedru

фото

Tehnika | 2014. gada 15. janvārī plkst. 15:55

Šonedēļ Detroitā norisinās ikgadējā autoizstāde, kurā šogad tiek prezentēts vairāk automobiļu kā jebkad, kuros izmantoti tādi netradicionāli materiāli kā alumīnijs, oglekļa šķiedra un magnijs, tādējādi ASV autoražotājiem cenšoties samazināt automašīnu svaru un palielināt degvielas ekonomiju, informē LETA-AFP.

ASV autobūves koncerns "Ford Motor Co." norāda, ka, "Ford F150" pikapā ieviešot alumīnija virsbūves paneļus, automašīnas svars samazināts pat par 317 kilogramiem.

Tomēr šīs izmaiņas ir izaicinājums apķērīgiem pircējiem, kuri bija pieraduši, ka augstākās klases pikaps tiek būvēts no izturīga tērauda, taču vienlaikus viņiem saskaroties arī ar augstām degvielas izmaksām.

"Tas kļūst nozīmīgi. Autoražotāji aplūko visas iespējas, lai rastu iespējas, kā samazināt automašīnu svaru," norāda kompānijas "General Motors" (GM) preses pārstāvis Dens Floress.

GM Detroitas autoizstādē prezentējusi "Corvette" superauto jaunāko versiju, kas ir par gandrīz 50 kilogramiem vieglāka, nekā tās priekšgājējs, pateicoties ekskluzīvai tehnoloģijai, kas likvidējusi kniedes par labu tieši piemetinātām alumīnija komponentēm.

Tikmēr Eiropā, kur degvielas cenas ir krietni augstākas, detaļas, kas nav no tērauda, jau ir ierasta prakse. Patiesi, pagājušā gadsimta 30.gados luksusa klases "Bugatti" tika izgatavots no alumīnija, bet autoražotājs "Audi" šo materiālu savās automašīnās izmanto jau kopš 90.gadiem.

Taču "Ford F150" gadījumā "tas ir kaut kas jauns un ambiciozs darba automašīnā, jo tā tiks sabuktēta un to [alumīniju] ir krietni dārgāk salabot," norāda neatkarīgs nozares analītiķis Bertrands Rakoto.

Papildus riskam atbaidīt būvniekus un lauksaimniekus, kuri ir tradicionālie F150 pircēji, "Ford" uzņēmies risku arī ar pašu alumīniju, kas šobrīd ir lēts, taču jau vēsturē piedzīvojis ievērojamas cenas svārstības, kas bieži vien padarījušas tēraudu par labāku alternatīvu.

Tā varētu būt problēma, jo sevišķi gadījumā, "ja visi pievērsīsies alumīnijam", uzskata Rakoto.

Tomēr ne visi alumīnijā saskata risinājumu automašīnas svara samazināšanai. "Svara samazināšanai ir vairākas pieejas," norāda Japānas autobūves kompānijas "Honda Motor Co." pārstāvji ASV. "Mēs esam izmantojuši alumīniju dzinēja pārsegos, spārnos. Taču mēs esam bijuši spējīgi samazināt svaru ar augstas stingrības tēraudu."

Arī plastmasa izrādījusies kā alternatīva tādām detaļām kā buferi, jo tie stāvvietu negadījumos tiks saskrāpēti un salocīsies, taču neplīsīs. Tāpat autoražotāji aizvien biežāk izvēlas spēcīgo un ārkārtīgi vieglo oglekļa šķiedru, taču tā ir ļoti dārga.

"Kia" Detroitas autoizstādē prezentējusi jauno, neliela izmēra sporta automašīnu "GT4 Stinger", kurai ir oglekļa šķiedras riteņu arkas un virsbūves detaļas. Tikmēr BMW elektriskās automašīnas "i8" izstrādē oglekļa šķiedra ir plaši izmantota, tostarp arī salonā.

Analītiķi gan norāda, ka oglekļa šķiedras kļūs plaši izmantotas vien tad, kad to cenas samazināsies. Tāpat autoražotāji izmanto arī stiklšķiedras, kevlāru un titānu, taču šo materiālu izmaksas ir augstas.

Komentāri