Pētniece: Sociālie mediji ir vecāku apmātība

фото

Tehnika | 2014. gada 18. martā plkst. 11:09

"Facebook" un citi sociālie mediji nav jauns fenomens, bet kārtējā sabiedrības apmātība, pārliekās rūpes par bērniem, uzskata Ņujorkas Universitātes profesore Dana Boida.

Pētniece no "Microsoft Research", Dana Boida savā jomā tiek uzskatīta par autoritāti. Viņa pēta tehnoloģiju ietekmi uz sabiedrību.

Danas Boidas jaunākā grāmata "Viss ir sarežģīti" ("It's Complicated: The social lives of networked teens"), veltīta tīņu un sociālo tīklu mijiedarbībai. Grāmata sarakstīta, pamatojoties uz desmit gadu ilgiem pētījumiem un vairāk nekā 150 intervijām ar pusaudžiem.

Boida norāda, ka jezga, kas radīta ap "Facebook" un citiem sociālajiem medijiem, nav jauns fenomens, bet kārtējā sabiedrības apmātība, pārliekās rūpes par bērniem.

Viņa uzsver, ka cilvēkiem ir tendence jebkuru jaunu tehnoloģiju uzskatīt par kaitīgu, tāpēc morālās panikas lēkmes atkārtojas katrā paaudzē. Tā tas notika ar komiksiem, rokmūziku, MTV utt.

Lietas būtība slēpjas tajā, ka jaunās tehnoloģijas ne vienmēr ir "ļaunums". Lielākā daļa mūsdienu jauniešu ir pietiekami saprātīgi, bet pieaugušie meklē problēmas, kur to nemaz nav. Līdz ar to nepietiekoša uzmanība tiek veltīta tiem, kam tā nepieciešama visvairāk - bērniem, kas cieš no vardarbības ģimenē un skolā.

"Sociālie mediji atspoguļo un pastiprina labo, slikto un baiso," skaidro Doida.

"Mēs izmantojam publicitāti panikas radīšanai, tā vietā, lai meklētu jaunas iespējas palīdzēt jauniešiem. Nav nekas tracinošāks par to, ka vecāku bailes par saviem bērniem mēs izmantojam savā labā. Ja vēlamies kaut ko panākt, nepieciešams stāties pretī šai baiļu kultūrai," uzskata Boida, kura norāda, ka daļa problēmas ir tajā, ka mūsdienās daudzas ģimenes bērnus rada 30-40 gadu vecumā, laikā, kad pašiem pieaugušajiem atmiņas par viņu bērnību kļuvušas visai miglainas.

Atbildot uz jautājumu, kāpēc jaunieši izmanto neskaitāmus interneta servisus komunikācijai, Boida skaidro, ka pagaidām "Facebook" uzskatāms par anomāliju.

"Doma, ka visiem jāapmeklē viens konkrēts saits pati par sevi ir dīvaina. Cilvēki var apvienoties zināmās interešu grupās, piemēram "Twiter" viena tipa komunikācijai, "Instagram" citam tusiņam, "Tumblr" vēl cita veida interesēm," norāda pētniece.

Pēc viņas teiktā, visas šīs interešu grupas ir dažādas, tāpēc tās nav iespējams pārvaldīt no viena vienīga "Facebook".

Boida neuzskata, ka tuvākajā nākotnē sāksies masveida "Facebook" pamešana. Viņasprāt, šis sociālais medijs vienkārši "izkritīs" no jauniešu pamatvajadzību emocionālās interešu sfēras.

Cilvēki turpinās apmeklēt "Facebook", taču tas kļūs par garlaicīgu rutīnas procedūru, nevis elpu aizraujošu piedzīvojumu, prognozē Boida.

Komentāri