Atklāšanā iedarbina riepu pārstrādes un pirolīzes ražotni

фото

Tehnika | 2013. gada 28. februārī plkst. 19:57

Šodien Ozolnieku novada Salgales pagasta "Akačos", atklājot SIA "E Daugava" sadarbībā ar SIA "Eko osta" izveidoto riepu pārstrādes un pirolīzes eļļas ražotni, tika iedarbinātas pārstrādes iekārtas, aģentūra LETA novēroja pasākumā.

Iekārtu palaišanu uzņēmēji uzticēja Ozolnieku novada domes priekšsēdētājam Mārim Aināram (ZZS), kurš savā uzrunā pauda pateicību uzņēmējiem par tādas ražotnes radīšanu, kas dabā samazinās atkritumus. Viņš pauda, ka iedzīvotājiem vizuāli var nepatikt uzņēmuma teritorija ar vecu autoriepu kalniem, taču esot jāņem vērā, ka, pateicoties šādai ražotnei, samazināsies mežos, pļavās, ceļmalās un citur izmesto riepu apjoms. Pašvaldības vadītājs novēlēja veiksmi jaunajai atkritumu pārstrādes ražotnei.

SIA "E Daugava" direktors Aivars Ieviņš uzsver, ka šī metode ir ne tikai inovatīva Latvijā, bet arī ļoti perspektīva no vides aizsardzības un resursu efektīvas izmantošanas aspekta.

"Ja agrāk izlietotās riepas tika izmestas, kur pagadās, tad tagad tās tiek savāktas, un no tām ir iespējams radīt tālākai ražošanai vajadzīgos materiālus. Iegūstamie galaprodukti ir - šķidrais kurināmais (šķidrie ogļūdeņraži), gāzveida kurināmais (pirolīzes gāzes), tehniskais ogleklis un metāla kords (metāllūžņi). Saražotais galaprodukts tiks piegādāts uzņēmumam SIA "Eko Osta", tālākai izmantošanai ražošanas procesā," pauda Ieviņš.

SIA "Eko osta" līdzīpašnieks un valdes priekšsēdētājs Andrejs Laškovs informēja, ka šīs ražotnes jauda būšot 1500 tonnu gadā jeb aptuveni piecas tonnas dienā, un iekārtas ražos pirolīzes eļļu, kurai ir noiets arī Latvijas tirgū. Uzņēmums konkurēšot ar naftas pārstrādes industrijām, savukārt izejvielu - nolietotu autoriepu - Latvijā netrūkšot.

Šā projekta izstrādē un izveidē uzņēmēji sadarbojušies ar zinātniekiem, un esot iespējams, ka šī ražotne interesēs studentus, maģistrantus, varbūt pat doktorantus viņu zinātnisko darbu izstrādē, pauda Laškovs, piebilstot, ka šī ir Latvijā pirmā tāda tipa ražotne, bet šādas tehnoloģijas kļūstot populāras ASV, Ķīnā un Vācijā.

SIA "E Daugava" projektu vadītājs Andris Uļjanovs atklāšanā pastāstīja, ka iepriekš ražotnes teritorijā bijusi pamesta, pussabrukusi ferma un aizauguši lauki. Ražotnes teritorijā atrodas arī piesārņotās grunts pārstrādes tilpne.

Pirolīzes iekārtā tiks pārstrādātas izlietotas automašīnu riepas. Izlietoto autoriepu pārstrāde, izmantojot pirolīzes tehnoloģiju, ir unikāls process Latvijas tirgū. Līdzīga iekārta darbojas Igaunijā, taču Latvijā SIA "E Daugava" patlaban ir vienīgais uzņēmums, kurš sācis šāda veida pārstrādi. Pirolīzes tehnoloģiskās līnijas apkalpošanai Salgales pagastā radītas sešas jaunas darba vietas.

Latvijā šāda veida tehnoloģija pagaidām nav izplatīta, un tas nākotnē var pavērt labas eksporta iespējas brīvā tirgus apstākļos, uzskata "E Daugava" vadītājs. Arī ražošanas apjomi no piecām tonnām pārstrādāto riepu diennaktī, var tikt palielināti, uzbūvējot jaunus reaktorus. Pirolīzes procesā var izmantot arī lietotus eļļas filtrus, absorbentus, taču pagaidām SIA "E Daugava" izmantos tikai riepas.

SIA "E Daugava" pirolīzes tehnoloģiju izmanto riepu pārstrādei augstas temperatūras ietekmē bez skābekļa piekļuves. Riepas sadalās sastāvdaļās karsēšanas rezultātā. Tā kā nenotiek tieša sadedzināšana, tad kaitīgie izmeši nenokļūst atmosfērā, kas ir svarīgs faktors apkārtējas vides saglabāšanai.

Process ir sarežģīts, jo prasa nepārtrauktu monitoringu un ilgst 8-10 stundas. Riepas tiek ievietotas hermētiski noslēgtās tvertnēs, ko sauc par retortēm. Retortes tiek ievietotas degkamerā, kur tās sākotnēji ar dīzeļdegvielu, bet vēlāk ar pirolīzes gāzi tiek uzkarsētas. Karsēšanas rezultātā produkts pa cauruļvadu, dažādās iekārtās atdziestot, sadalās pirolīzes eļļā un gāzē. Degšanas procesā radušās dūmgāzes atmosfērā nokļūst caur speciāliem filtriem, tādējādi nepiesārņojot apkārtējo vidi.

Šajā projektā ieguldīti 309 000 latu, no kuriem 35% sastādīja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) finansiālais atbalsts. Līgumu ar LIAA SIA "E Daugava" noslēdza 2011.gada 30.augustā, un projektu līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.

Foto: biodiesel-ua.com, auto.tsn.ua

Komentāri