Krāsas ikdienas uzturā, Mixnews.lv

Krāsas ikdienas uzturā

фото

Woman | 2014. gada 9. janvārī plkst. 10:35

Ziemas aukstie un brīžiem drēgnie mēneši ir ilgs laiks, kurā mums ir nepieciešams būt īpaši stiprām un veselības pilnām. Sertificētā uztura speciāliste Lizete Māldere dalās pieredzē par to, kā savu ikdienu padarīt krāsaināku un organism - izturīgāku.

Pirmkārt - arī šajā "nesezonā" nevajag izslēgt svaigus un neapstrādātus augu valsts produktus no savas ēdienkartes. Ik dienu ir nepieciešams iekļaut vismaz 500g jeb 3 porcijas dārzeņu, piemēram: brokastīs svaigu tomātu un kādu salātlapu ar gardām brokastu maizītēm, pusdienās notiesāt tradicionālos burkānu kāpostu salātus un vakariņās - vieglu un gardu dārzeņu sacepumu. Izklausās diezgan vienkārši, vai ne? Neviens pārtikas produkts nav sava veida superprodukts, ar kura palīdzību varētu nodrošināt itin visas organismam nepieciešamās bioloģiski aktīvās vielas. Tieši tāpēc viens no veselīga uztura galvenajiem ieteikumiem ir dažādība.

Tikpat svarīga ir arī dažādība krāsu ziņā - šī iemesla dēļ pasaulē tiek radītas arvien jaunas teorijas, kā savu ikdienu un organismu bagātināt ar krāsām, līdz ar to darot dzīvi priecīgāku un veselīgāku.

Violetās krāsas dārzeņi, augļi un ogas (baklažāni, mellenes, upenes, granātāboli, violetais kāposts u.c.)

фото

lielākoties satur vienus no spēcīgākajiem antioksidantiem - antociāniem. To koncentrāciju nosaka arī krāsas intensitāte un produkta svaiguma pakāpe. Antociāni organismā uzlabo sirds un asinsvadu sistēmas darbību, gan normalizējot asinsspiedienu, gan arī uzlabojot holesterīna maiņu organismā.

Zaļās krāsas dārzeņi un augļi (kāposti, āboli, brokoļi, kabači, kivi u.c.)

фото

satur daudz zaļās krāsas bioloģiski aktīvo pigmentu hlorofilu, karotinoīdus, kā arī K vitamīnu un folskābi. Tiek uzskatīts, ka šīs krāsas dārzeņi un augļi var uzlabot asinsrites un redzes procesus, kā arī organisma reaktivitāti. Īpaši ieteicami ir grūtniecības laikā, to augstā folskābes satura dēļ.

Sarkanā krāsā esošie augi (tomāti, dzērvenes u.c.)

фото

satur vienus no spēcīgākajiem antioksidantiem – karotenoīdus: likopēnu, hesperedīnu u.c. Tiek uzskatīts, ka tie spēj samazināt organismā esošo brīvo radikāļu graujošo darbību, samazina onkoloģisko slimību risku, iekaisumu procesus, kā arī uzlabo organisma imūnās spējas.

Dzeltenās un oranžās krāsas dārzeņi un augļi, kā citrusaugļi un tai skaitā pašmāju ķirbji, cidonijas, burkāni un smiltsērkšķi

фото

galvenokārt saturēs flavonoīdus, beta un alfa karotīnus, kas organismā tālāk spēj pārveidoties par A vitamīnu, uzlabojot imūno sistēmu, kā arī ādas un gļotādu veselību. Šīs krāsas dārzeņu sastāvā papildu esošās balastvielas palīdzēs arī kontrolēt cukura līmeņa izmaiņas.

Tā nu katram krāsas pigmentam to bioloģiski aktīvo vielu dēļ ir sava veselības veicinošā iedarbība un tieši tāpēc daudzveidība ikdienas ēdienkartē ir ļoti svarīga, neaizmirstot arī baltos augu valsts produktus.

Uzsākt ēst veselīgāk nenozīmē uzreiz pavisam atteikties no iecienītajiem našķiem vai citiem tā dēvētajiem "gardajiem grēkiem". Ja organisms tiek apgādāts ar tam nepieciešamajām uzturvielām, mazāk arī gribēsies našķoties. Atceries - ja sāksi savā ikdienā arvien vairāk ieviest veselīgus paradumus, tad reizēm tik ļoti kārotā kūciņa vai izdzertais saldais dzēriens nenodarīs neko sliktu, ja uzturs pamatā būs sabalansēts. Tāpat arī vienmēr svarīgi paturēt prātā - ja ēdienkarte ir sabalansēta un tiek pievērsta uzmanība, vai uzņemtā enerģija tiek arī patērēta, tad galu galā arī mazāk nākas sevi ierobežot.

Komentāri