Rūpējies par sevi: Vitamīns E mitrina ādu

фото

Woman | 2014. gada 1. maijā plkst. 09:35

Pirmais solis atjaunināšanai un tam, lai jūs savos gados labi izskatītos - tas ir E vitamīns, kurš piedalās organisma šūnu ārējās vides mitrināšanā ar taukiem un tāpēc aizsargā A vitamīnu un karotīnu. A, C un E vitamīni piešķir mūsu acīm tā saucamo uguntiņu un rada valdzinošo un starojumu.

Viens no brīnišķīgākajiem dabas darinājumiem ir E vitamīns. E vitamīns ierobežo asins tecēšanu, jo veicina asins recēšanu. Tam, kurš ēd daudz treknas desas, baltmaizi, cukuru, saldumus un citus tukšus produktus, pieaug asinsvadu izmaiņu un aterosklerozes iespējamība.

фото

Ar E vitamīna nepietiekamību saistīta:

  • vāja redze - maisiņi zem acīm vai muskuļu pārspriedze
  • nogurdināmība, zemas darbaspējas - hemolītiskā anēmija
  • zarnu trakta iekaisumi - muskuļu distrofīja
  • neauglīgums - miegainība, diskomforts menstruāciju laikā
  • vāja koncentrēšanās spēja, vīriešiem: pazemināta dzimumdziņa.

Nakts uzdzīves laikā, lietojot lielus alkohola un nikotīna daudzumus, miljoniem sarkano asinsķermenīšu atrodas nomāktā un spriedzes stāvoklī, nepieciešams ieņemt ēdamkaroti saulespuķu eļļas, tā satur daudz E vitamīna.

Barība, kura satur daudz tauku un tukšums dvēselē, paaugstina E vitamīna nepieciešamību. Dienas norma bērniem līdz 14 gadiem ir 6-12 mg. Pieaugušajiem - 12 mg, grūtniecēm - līdz 16 mg.

фото

Īpaši bagāti ar E vitamīnu:

  • saulespuķu eļļa;
  • sojas eļļa;
  • mandeļrieksts;
  • margarīns.

Aukstā veidā izspiestie augu tauki, satur, dabiski, vairāk E vitamīna, nekā rūpnieciski sagatavotie, jo sasmalcinot līdz 2/3 vitamīnu tiek iznīcināti.

фото

E vitamīns mūsu organismā izpilda svarīgu aizsargfunkciju: uzveikt brīvo radikāļu savienojumus. Nepiesātinātie tauki ļoti svarīgi, piemēram, šūnu membrānām, bet viņi viegli sagrūst uzbrūkot brīvo radikāļu molekulām. Izraisās lavīnveidīga sagrūšanas reakcija.

E vitamīns, iesaistoties ķīmiskā savienojumā ar brīvajiem radikāļiem, atdod vienu brīvo elektronu vai jonu un tādējādi neitralizē brīvo radikāļu darbību, pārvēršot tos organismam nekaitīgos savienojumos, kuri pēc tam ar urīnu tiek izvadīti no organisma.

фото

Vienmēr tur, kur darbojas tādi antioksidanti kā E vitamīns, sadalās tauki. Tā, piemēram, sviests, pakļaujoties gaismas iedarbībai, kļūst rūgtens, kas nenozīmē ko citu, kā brīvo radikāļu molekulu iedarbību uz taukiem.

Ja mūsu uzturā ir pārāk mazs E vitamīna saturs, tad tauki mūsu organismā sasmok. Tipiska pazīme ir novecošanas plankumi uz rokām. Tie ir brīvo radikāļu molekulu bojātu tauku sakopojumi, kuri izveidojuši ciešus, organismam neizjaucamus savienojumus ar olbaltumiem.

Tādi izveidojas arī plaušās, nervu sistēmā, smadzenēs, aknās, muskuļos un citos audos. Pastāvot pietiekamām E vitamīna piegādēm organismā, tie nevar izveidoties.

фото

Zinātnieki izskaitļojuši, ka katra organisma šūna dienā līdz 10 000 reizēm pakļauta brīvo radikāļu molekulu uzbrukumiem. Atbilstoši, daudzas slimības bieži ir vien sekas tam, ka mūsu organismā trūkst tādi antioksidanti, kā E vitamīns. Brīvie radikāļi bojā šūnu kodolus. Bez tam, tie vairojas ātri un sagrauj šūnu saturu.

Vitamīns aizsargā sarkanos asinsķermenīšus, kuri sirdij un citiem orgāniem piegādā skābekli. Ar to viņš palīdz šūnu elpošanai. Pirmkārt, viņš rūpējas, lai muskuļi un to nervi varētu iztikt ar mazu skābekļa daudzumu, kas palielina spēku un izturību.

Sportisti, kuri izlaiž caur savām plaušām daudz skābekļa, arī asinīs un audos saņem daudz skābekļa. Šis skābeklis var kļūt bīstams, novest pie oksidēšanās procesiem un tādā veidā pārvērsties brīvā radikālī. Tāpēc tiem, kuri daudz nodarbojas ar sportu, jārūpējas par sava organisma nodrošināšanu ar E vitamīnu.

фото

E vitamīns novērš asinsrites traucējumus un kavē tos, jo kavē asins sabiezinājumu rašanos cilvēka ķermeņa orgānos. Visus dzīvībai svarīgos orgānus, piemēram, virsnieres vai hipofīzi, aizsargā E vitamīns. Šīs bioloģiski aktīvās vielas trūkums noved vīriešus pie spermas veidošanās nepietiekamības un ar to pašu pie neauglīguma, tāpat arī sievietēm var būt traucēta dzemdes funkcija.

E vitamīns aizsargā arī A vitamīnu no brīvajiem radikāļiem un abi uzskatāmi par svarīgāko imūnfaktoru acīm un, pirmām kārtām, acs lēcām. E vitamīns kavē iekaisuma procesus

E vitamīnam ir vēl cita īpašība, kuru zinātnieki atklāja pēdējos gados. Tas kavē audu iekaisumus un labo nepareiza uztura izraisītās slimīgās pārmaiņas audos. E vitamīns novērš iekaisuma vielu, piemēram, postagladīnu rašanos, kā sekas pārmērīgai gaļas lietošanai uzturā.

фото

Tam, kurš patērē daudz gaļas, izveidojas nosliece uz iekaisumu veidošanos. Tāpat kā citiem taukos šķīstošajiem vitamīniem A, D un K, labākai E vitamīna uzsukšanai zarnās, uzturā vajadzīgs pietiekams tauku daudzuns. Organismam pārstrādājot barību izmantojas aptuveni 20-40% uzturā esošā E vitamīna. Lielākas E vitamīna devas nav bīstamas.

E vitamīna darbības zona atrodas organisma šūnu membrānās. Šis aizsargslānis ap šūnu ir kā stacija daudziem miljardiem dažādām molekulām, barības vielām un hormoniem, kuri te katru minūti transportējas šūnās.

Ja sarkanie asinsķermenīši nav aptverti ar E vitamīnu, viņi pakļauti brīvo radikāļu uzbrukumiem. Pie tam izmainās sarkano asinsķermenīšu struktūra un tie kļūst nespējīgi transportēt skābekli. Katrs asiņu kubikmilimetrs satur 5 miljonus sarkano asinsķermenīšu.

Bez E vitamīna aizsardzības viņi vienas vienīgas dienas laikā var zaudēt pusi savas iedarbības. Tā ik stundu izmainās asins kvalitāte, atkarībā no tā, kādā daudzumā E vitamīna un citus antioksidantus mēs uzņemam ar uzturu.

Tā kā caur šūnu membrānām iziet arī nervu impulsi, tad ir ļoti svarīgi, lai tiem būtu nodrošināti vislabākie apstākļi. Citādi plecos un kājās var iestāties pamiruma sajūta. Ja trūkst E vitamīns, tas pats iestājas nervu un smadzeņu šūnām. Lai novērstu tālāku kaitējumu, organisms pārslēdz savas funkcijas uz minimumu: žirgtuma vietā parādās nogurums, prieka vietā - trula eksistence, aktivitātes vietā - gļēvums.

Komentāri