Pētnieki skaidro, kāpēc cilvēki interesējas par modi

фото

Woman | 2015. gada 17. aprīlī plkst. 12:13

Ir noslēgusies virkne pasaules spilgtāko modes nedēļu. Arī pie mums norisinājās nu jau 22. Rīgas Modes nedēļa. Tā vēlreiz apliecināja, ka cilvēki aktīvi seko līdzi modei, stila jaunumiem un svaigākajām tendencēm.

Virkne pētījumu atklāj atbildes uz jautājumu, kāpēc mūs aizrauj mode un viss jaunais.

Zinātnieki ir apstiprinājuši, ka mūsdienu cilvēkiem ir daudz lielāka vajadzība pēc jauniem, aizraujošiem stimuliem, nekā tas bija sabiedrībai pirms 30 gadiem. Mēs ātri pierodam pie reklāmām un ziņām sociālajos tīklos, tādēļ maz vai nekā nereaģējam uz iepriekš redzēto un pazīstamo. Mode ir viena no tām sfērām, kas regulāri apmierina cilvēka vajadzību pēc jaunā un pārsteidzošā. Tendences un stila notikumi uztur interesi, iksezonas modes nedēļas ļauj iepazīt un izmēģināt jaunus tēlus. Tas viss cilvēku padara gandrīz vai atkarīgu no modes un tās piedāvājuma. Izrādās, ka modes patērēšana - sekošana līdzi modes skatēm, iepirkšanās, stila veidošana u.tml. - cilvēka smadzenēs stimulē tos pašus centrus, ko ēšana un dzeršana. Tāpēc teiciens "izslāpis/-usi pēc modes" tagad šķiet pašsaprotams.

Vēl viena psiholoģiska vajadzība, ko mode un apģērbs mums ļauj apmierināt, ir piederība kādai svarīgai sociālajai grupai. Piemēram, sportistu sievas nereti izskatās līdzīgas, tādējādi skaidri parādot savu tuvo saikni ar šo grupu. Tāpat mums ir konkrēti priekšstati, kā ir jāizskatās kādas profesijas pārstāvjiem, piemēram, skolotājiem vai juristiem. Apģērbs ir viens no būtiskākajiem līdzekļiem, kā apliecināt piederību šai grupai gan savās, gan apkārtējo acīs.

Pētnieki stāsta, ka sievietes un vīrieši apģērbam piešķir dažādu nozīmi. Vīrieši izvēlas apģērbu un zīmolus, kas atspoguļo viņu dzīvesstilu. Viņi biežāk ir lojāli kādam konkrētam zīmolam, kurš iedzīvina tādu tēlu, kas vislabāk atbilst viņu priekšstatam par sevi. Lai apliecinātu savu statusu un ekonomisko stāvokli, vīrieši izmanto aksesuārus, piemēram, pulksteni vai aproču pogas.

Savukārt sievietēm apģērbs kalpo kā līdzeklis savas personības un garastāvokļa izpaušanai, līdz ar to viņu garderobē ir lielāks skaits dažādu zīmolu un viņas retāk ir tik lojālas vienam konkrētam ražotājam. Daiļā dzimuma pārstāvēm ir dinamiskas attiecības ar apģērbu, tāpēc viņu stils var būt atšķirīgs, mainoties līdzi garastāvoklim, laikapstākļiem, pasākumam vai kompānijai, kādā viņas pavada laiku. Turklāt sievietes biežāk salīdzina sevi ar citām dāmām un ar apģērba palīdzību cenšas uzlabot savu pašsajūtu un celt pašapziņu.

фото

Bērnu modē valda citi modes un jaunāko tendenču principi. Savās zināšanās un novērojumos dalās bērnu apģērbu zīmola "Lazy Francis" īpašniece un dizainere Olga Krūze: "Ar prieku secinu, ka arī Latvijā jēdziens "bērnu mode" izskan arvien biežāk un cilvēki sāk ievērot atšķirību starp vienkārši bērnu apģērbu un to, ko saucam par bērnu modi. Jaunākās paaudzes mode ir cieši saistīta ar vecāku, it īpaši mammas, dzīves ritmu, stila izjūtu un arī pārliecību par to, cik daudz bērnu apģērbam būtu jātērē. Arī šajā sfērā ir sezonālas krāsu tendences, un tās lielākoties iet rokrokā ar pieaugušo modi. Vairākas pēdējās sezonas ļoti aktuāli ir "mamma-meita" jeb "mini me" komplekti - tajos māte un viņas mazā meita ir tērpušās gandrīz identiski."

Tomēr, piemeklējot apģērbu bērnam, ir svarīgi viņam neuzspiest pieaugušā stilu un izvēli, bet ļaut viņam vērot vecākus un tādējādi veidot savu gaumes izjūtu. "Ir jāpieņem, ka zināmā vecumā bērni apģērbā meklē krāsas un siluetus, kas asociējas ar viņiem iemīļotiem multfilmu un filmu tēliem. Meitenēm līdz aptuveni sešu gadu vecumam aktuālas ir spilgtas krāsas un "princešu kleitas" - tādas, kas griežoties skaisti plīvo.

Vēlāk, līdz ar skolas gaitām, bērnu gaume un krāsu izvēle mainās - viņi dod priekšroku tumšākiem toņiem un funkcionāli ērtākam apģērbam, viedoklī dalās Olga.

Komentāri