Lietuviešu nanopavadoņu nosūtīšana kosmosā atlikta spēcīga Saules uzliesmojuma dēļ

Zinātne | 2014. gada 8. janvārī plkst. 22:17

Ilgi gaidītā divu pirmo lietuviešu nanopavadoņu nosūtīšana kosmosā trešdien vēlreiz atlikta - sakarā ar spēcīgu Saules uzliesmojumu trešdienas netiks palaista nesējraķete "Antares", kurai jānogādā Starptautiskajā kosmosa stacijā (SKS) bezpilota kapsula "Cygnus" ar 1260 kilogramiem kravas, tostarp 31 mazo pavadoni, ziņo LETA.

Kā paziņojusi kompānija "Orbital Sciences Corp", kam pieder kuģis "Cygnus", lēmums atlikt startu ir saistīts ar bažām, ka spēcīgs kosmiskais starojums varētu bojāt kuģa elektroniskās sistēmas.

Kā ziņots, sākotnēji starts no Volopa salas ASV austrumu piekrastē bija paredzēts jau 8.decembrī, tad tas tika pārcelts uz 15.decembri, bet pēc tam atlikts līdz janvārim saistībā ar tehniskām problēmām SKS. Visbeidzot tas tika noteikts 7.janvārī, bet tad vēlreiz pārcelts par diennakti slikto laika apstākļu dēļ, bet arī šos plānus izjauca spēcīgs Saules uzliesmojums, kas notika otrdienas vakarā un bija vērsts Zemes virzienā.

"Orbital Sciences Corp" norāda, ka konsultēsies ar ASV Nacionālās aeronautikas un kosmosa pārvaldes (NASA) ekspertiem un sekos kosmiskā starojuma līmeņa izmaiņām, lai pēc iespējas drīzāk noteiktu nākamo starta laiku. Ja tiks nolemts, ka nesējraķete var tikt palaista ceturtdien, starts notiks plkst.20.10 pēc Latvijas laika. Tādā gadījumā kravas kuģis sasniegtu SKS 12.janvārī.

Uzņēmums ar NASA noslēdzis 1,9 miljardu dolāru vērtu līgumu par astoņu kravu piegādi SKS līdz 2016.gada sākumam. Pirmais izmēģinājuma lidojums notika septembrī, kad orbītā sekmīgi tika nogādāta 725 kilogramus smaga krava - pārtika, apģērbs un citas SKS apkalpei nepieciešamas lietas.

Kopš ASV daudzkārt izmantojamo kosmosa kuģu programmas slēgšanas SKS apgādē iesaistījušās divas privātas kompānijas - "Orbital Sciences Corp" un "SpaceX".

Uzņēmumam "SpaceX" piederošais kravas kuģis "Dragon" bija pirmais privātais kosmiskais lidaparāts, kas 2012.gadā sasniedza SKS. "SpaceX" ar NASA noslēdzis līgumu par 1,6 miljardiem dolāru.

Kosmosa kapsula "Cygnus" atšķirībā no "Dragon" nevar atgriezties uz Zemes, bet sadeg, ieejot atmosfērā.

"Cygnus" vedīs uz SKS aprīkojumu zinātniskajiem eksperimentiem un citas kravas, tostarp lietuviešu nanopavadoņus "LituanicaSAT-1" un "LitSat-1". Par nesējraķetes startu, kas bija paredzēts plkst.20.32 pēc Lietuvas laika, tiešraidē gatavojās ziņot Lietuvas Televīzija, Lietuvas Radio un portāls "Lrt.lt".

Pavadonis "LitSat-1" konstruēts Kauņas Tehnoloģijas universitātē ar Lietuvas Kosmosa asociācijas un Kosmosa zinātņu un tehnoloģiju institūta atbalstu. Iecerēts, ka tas pārbaudīs jaunus principus mazo pavadoņu orientācijai telpā, izmēģinot pjezoelektrisko orientācijas sistēmu, kas tālāk varētu tikt pārbaudīta nākamajā lidojumā 2015.gadā. Tas nākotnē varētu pavērt daudz plašākas iespējas nanopavadoņu izmantošanai un to sistēmu veidošanai.

Otrs pavadonis "LituanicaSAT-1" tapis sadarbībā starp Viļņas Universitāti un nekomerciālo organizāciju "Inovatyvūs inžineriniai projektai". To veidojusi vairāk nekā 30 cilvēku komanda, kurā darbojušies augsti kvalificēti jaunie lietuviešu zinātnieki, inženieri, fiziķi un programmētāji, strādājot gan Lietuvā, gan ārvalstīs. Iecerēts, ka orbītā pavadonis atradīsies vairāk nekā pusgadu, analizēs Saules aktivitāti un Zemes magnētisko lauku, izmēģinās lietuviešu radītās tehnoloģijas un pārbaudīs alternatīvus enerģijas avotus ekstremālos apstākļos.

Kad pavadoņi beidzot būs nogādāti uz SKS, tos aptuveni pēc mēneša paredzēts palaist orbītā, kur tie sāks paredzētos pētījumus. Iecerēts, ka pavadonis "LituanicaSAT-1" veiks pirmo lietuviešu uzņēmumu no kosmosa, bet "LitSat-1" pirmo reizi no orbītas translēs trīs sabiedrības balsojumā izvēlētus vārdus lietuviešu valodā.

Foto: facebook.com/Lituanicasat1