Grafiti senajā Pompejā var pielīdzināt mūsdienu sociālajiem tīkliem (1)

фото

Zinātne | 2013. gada 19. janvārī plkst. 18:07

Senās Romas iedzīvotāji zīmēja grafiti uz savu māju sienā, īpaši tad, kad tuvojās vēlēšanas, atsaucoties uz jauniem pētījumiem, ziņo „dailymail.co.uk”

Pompejā ir atrasti simti politisku saukļu un bagātāko balsotāju sienas bija visiekārojamākās „reklāmu” vietas. Romiešiem tas bija tas pats, kas mūsdienās ziņu publicēšana „Facebook”, reklāmas planšete vai plakāti dzīvokļu logos.

Zinātnieki uzskata, ka Pompejas bagātie iedzīvotāji kontrolēja grafiti uzrakstus uz savu māju sienām. Kā zināms, Pompejas drupas ir labi saglabājušās pēc katastrofālā Vezuva izvirduma, kas notika 79.g.pm.ē. Saukļi, ar kuriem tiek atbalstīti kandidāti, ir skrāpēti uz sienām visā pilsētā, taču lielo māju sienas ir bijušas vislabākā vieta ziņujumu rakstīšanai.

Dažos gadījumos pat tikuši algoti profesionāli mākslinieki, lai tie uzzīmētu ziņas uz visbagātāko māju sienām. Saukļi uz sienām nozīmēja arī to, ka māju īpašnieki aktīvi atbalstīja tā radītājus, skaidro arheoloģe Eva Marija Vītanena.

„Privāto ēku fasādes un ietves to priekšā kontrolēja mājas īpašnieks, tādēl ir maz ticams, ka to varēja apzīmēt jebkurš, kam tas ienāca prātā,” viņa pastāstīja.

фото

Pompejā atrastie grafiti atklāj plašu ziņu klāstu, sākot ar aicinājumu draudzēties līdz pat nelāgiem novērojumiem. Tos visbiežāk rakstīja ar ogli vai ieskrāpēja virsmā.

Politiskie lozungi parasti bijuši vienkārši un ietvēra kandidāta vārdu un amatu, kuru viņš vēlējies iegūt, skaidroja Helsinku universitātes pētniece Vītanena.

Kandidāts varēja tikt aprakstīts kā „labs cilvēks” vai „cienīgs ieņemt valsts amatu”, kāds cilvēks, cerot tikt ievēlēts, lepojies ar to, ka labi māk cept maizi.

Māju sienas, izrādās, bijušas populārākas ziņojumu vietas nekā bāri vai veikali.

Jaunākajā, vēl nepublicētajā pētījumā Vītanena atklāj, ka divi no katriem pieciem politiskajiem saukļiem bijuši rakstīti uz bagāto iedzīvotāju māju sienām. Tas bijis neparasti daudz, jo trīskārt pārsniedzis uz daudzu veikalu, bāru vai nabadzīgāko iedzīvotāju māju sienām atrodamo ziņojumu skaitu.

Vītanena to raksturojusi kā antīku sociālo tīklu. Lai grafiti netiku nodzēsti, tā zīmēšanai būtu nepieciešama mājas īpašnieka piekrišana, savukārt tas nozīmē arī viņa atbalstu konkrētajam kandidātam. Dažas politiskās reklāmas sponsorēja saviedrības grupas, kurām šodien tradicionāli ir zema interese par politiku, piemēram, zagļi un ilgstoši bāru apmeklētāji.

Grafiti uz kāda bāra sienas: „Te bija divi draugi. Kaut arī viņi bija te, puisis, vārdā Eifafrodīts slikti apkalpo. Viņi to pameta un iztērēja 105 a pusi sestertijus pie padauzām.”

Cits raksta: „Kambarsulainis Apeless kopā ar Cēzara vergu Deksteru te ļoti labi paēda.”

Taču par šādu mākslu nebūt nepriecājās visi: „Ak, sienas, jūs esat redzējušas tik daudzus grafiti, ka ir brīnums, ka vēl neesat pārvērtušās drupās.”

Foto: no vietnes smithsonian.com

Komentāri 1
Agnesepirms 5 gadiem
Kas, lūdzu, ir šī raksta autors?