Fiziķi: Rokkoncertos apmeklētāji pārvietojas līdzīgi ideālās gāzes molekulām, Mixnews.lv

Fiziķi: Rokkoncertos apmeklētāji pārvietojas līdzīgi ideālās gāzes molekulām

Zinātne | 2013. gada 14. februārī plkst. 18:43

Fiziķi atklājuši, ka kustības ātrumu sadalījums rokmetāla grupu koncertu apmeklētāju pūlī atgādina molekulu kustību sadalījumu ideālajā gāzē. Pētījuma apraksts atrodams Kornvelas universitātes arhīvā, ko īsumā citē blogs "Technology Review".

Fiziķi pēc internetā brīvi pieejamiem videoierakstiem izpētīja koncertu apmeklētāju uzvedību. Katra pūļa dalībnieka kustība tika digitalizēta, konvertēta divdimensiju plaknē, bet pēc tam tika veikta absolūto ātrumu un kustības sadalījuma analīze.

Zinātnieki atklāja, ka koncertu apmeklētāju kustība atgādina gāzes daļiņu kustību. Autori zuskata, ka šāds rezultāts ir neparasts, jo no fizikas viedokļa tās ir divas principiāli atšķirīgas sistēmas: pirmajā gadījumā tā nav līdzsvarā, bet otrajā – ir. Ja gāzes molekulu kustību nosaka inerce un sadursmes, tad koncertu apmeklētāji kustas patstāvīgi.

Balstoties uz iegūto informāciju, zinātnieki izveidoja pūļa kustības modeli, kura galvenie raksturlielumi bija gadījuma trokšņu līmenis un tieksme sekot blakusesošajiem. Pareizi atlasot šādus parametrus, modelis labi attēloja videoierakstu datus. Zinātniekiem pat izdevās atklāt virpuļus, kuri reizēm rodas šādos pūļos.

Pūļa uzvedības fizikai ir būtiska nozīme masu pasākumu plānošanā. Nesen tika atklāts, ka cilvēku bojā eju "Love parade" pūlī noteica nevis panika vai pūļa bēgšana, bet gan pūlī notiekošie turbulences procesi, ja tā pārsniedz noteiktu blīvumu.

Foto: pixtale.net, nanocarpediem.blogspot.com