Plūtona ceturtā un piektā pavadoņa vārdus noteiks interneta balsošanā

Zinātne | 2013. gada 17. februārī plkst. 14:06

Ceturtā un piektā Plūtona pavadoņa pirmatklājēji tā nosaukumus izvēlēsies balsošanā, ziņo ārvalstu prese, atsaucoties uz vietni Plutorocks.com.

Balsošana noslēgsies 25.februārī un to organizē SETI institūts Marka Šovaltera vadībā. Tieši šiem zinātniekiem 2011.gadā izdevās atklāt ceturto, bet 2012.gadā – piekto Plūtona pavadoni. To darba nosaukumi ir itin vienkārši – "P4" un "P5", taču to pirmatklājēji uzskata, ka "ir pienācis laiks dotiem tiem īstus vārdus".

Plūtona vārds saistās ar romiešu nāves dievībām, tādēļ arī to pavadoņu vārdi tradicionāli tiek saistīti ar mirušo valstību. Piemēram, lielākais, 1978.gadā atklātais pavadonis, kura diametrs ir 1043 kilometri, nes Hārona vārdu. Savukārt Nikta – sengrieķu nakts dievietes, bet Hidra – mirušo valstības sardzes vārdu.

Balsošanā var izvēlēties kādu no variantiem, kurus piedāvā pavadoņu atklājēji, taču ir iespējams piedāvāt arī savu nosaukuma variantu. Tiesa, zinātnieki var arī neņemt vērā balsojuma rezultātus, norādot, ka jebkurā gadījumā galavārds būs Starptautiskajai astronomijas savienībai.

Kā zināms, līdz 2006.gadam Plūtons tika uzskatīts par Saules sistēmas devīto planētu, taču tad astronomi tam atņēma planētas statusu, pamatojoties ar to, ka Plūtona orbītā ir arī citi debesu ķermeņi.

Jāpiebilst, ka patlaban ceļā uz Plūtonu ir NASA ekspedīcija "New Horizonts" un tiek plānots, ka tā mērķi sasniegs 2015.gadā.

Foto: no vietnēm hubblesite.org, nasa.gov, engadget.com