Čeļabinskas meteorīts - nofotografēts (FOTO), Mixnews.lv

Čeļabinskas meteorīts - nofotografēts (FOTO)

Zinātne | 2013. gada 2. martā plkst. 09:13

Pie Čeļabinskas nokritušais meteorīts satricināja visu pasauli. Lūk, neliels ieskats tajā, ko var pastāstīt nokritušā meteorīta fragments.

Pēc NASA vērtējuma, kosmiskā objekta diametri, kad tas virs Čeļabinskas iegāja atmosfērā, bija 15 m – īsākajā asī un 17 m – garākajā asī. Šādus ķermeņus astronomi dēvē par meteorīdiem. Par asteroīdiem tiek saukti kosmiskie objekti, kuru diametrs pārsniedz 30 metrus.

Pēc Urālu federālā institūta pētnieka Viktora Grohovska teiktā, Čebarkulas meteorīts ir parasts hondrīts, proti, visizplatītākā ģeoloģiskā veida meteorīts. Minerāla nosaukums ir cēlies no vārda "hondra", ar kuru apzīmē apaļu veidojumu cieta agregāta iekšpusē.

Čebarkulas meteorīta sastāvā tika atrasts metāliskais dzelzs, olivīns un sulfīts. Saskaņā ar sīku fragmentu analīzi, metālisko daļiņu koncentrācija meteorītā bija vairāk nekā astoņi procenti. Lielākā atrastā fragmenta pilna analīze pagaidām nav publicēta.

Starp citu, pretēji izplatītam uzskatam, pat uzreiz pēc nokrišanas meteorīti nav "kvēlojoši akmeņi". Tie vienkārši nepaspēj tik ļoti uzkarst ceļojuma laikā pa atmosfēru, kaut arī to ārpusi sedz izkusušas vielas kārta. Meteorītu iekšpusē saglabājas zema kosmiskā temperatūra.

Meteorītu atklāšanu apgrūtina to mazais izmērs un tumšā krāsa. Pat NASA specializētie "asteroīdu" teleskopi Čeļabinskā nokritušo meteorītu varētu identificēt tikai divas stundas pirms nokrišanas. Teorētiski to ātrāk varētu atklāt daudz jūtīgākais "Hubble" mikroskops, taču tas nav piemērots šādiem mērķiem.

Šā meteorīta fragmentu analīze tika veikta Urālu federālās universitātes centra "Nanoteh" laboratorijā. Tiesa, analīzes rezultāti vēl nav publicēti recenzējamos zinātniskajos žurnālos. Taču Kolumbijas zinātniekiem ir izdevies izskaitļot kosmiskā ķermeņa orbītu. Šie pētnieki uzskata, ka Čeļabinskas meteorītu var pieskaitīt Apolonu grupai, proti, tie ir asteroīdi un meteorīdi, kuri riņķo ap sauli un kuru orbītas perihēlijs šķērso Zemes orbītu.

Portālam "lenta.ru" par Čeburkulu iesauktā meteorīta fragmentu ļāva izmantot Urālu federālās universitātes ekspedīcijas vadītājs Viktors Grohovskis, bet fotogrāfēja – Pāvels Maļcevs.