Dienā, kad mēs iepazināmies ar mazo Valteru un viņa māmiņu Aleksandru, mazulim tika apstiprināta viņa diagnoze: autiskā spektra traucējumi. Tagad Valteram ir jāiziet speciāla pedagoģiski-medicīniskā komisija. Jūnijā puisēnam palika trīs gadiņi. Viņam ir ļoti nepieciešama mūsu palīdzība, lai apmaksātu neiroloģiskās ārstēšanas kursu pēc ABM metodes pie Nīderlandes speciālistiem. Šī metode viņam palīdz, un tā ir reāla iespēja mainīt mazuļa nākotni.
Ziedojumu tālrunis 9 000 63 84 darbosies Valtera Plivdas atbalstam līdz 15 septembrim. Maksa par zvanu ir 1,42 eiro. Labdarības fonds BeOpen ir atvēris arī speciālu ziedojumu kontu, kura rekvizīti ir atrodami šīs publikācijas beigās.
ABM terapeite Judīte Simona (JudithSimon) jau vairākkārtīgi ir viesojusies Rīgā, lai vadītu ārstēšanas kursus Bērnu klīniskajā slimnīcā. Daudzām Latvijas ģimenēm ar īpašajiem bērniem viņa ir īsts labais eņģelis, dāvājot cerību un iededzot gaismu tuneļa galā.
Valters ir ļoti simpātisks mazulis. Gandrīz no visām fotogrāfijām viņš raugās pasaulē ar plaši atvērtām acīm, it kā gribētu ielūkoties ikviena dvēselē. Taču dzīvē pārtvert viņa skatienu ir grūti – šķiet, viņš jūs vienkārši neredz. Valters dzīvo savā pasaulītē, kurā netiek ielaists neviens, arī mamma. Valteram irļoti pašaizliedzīga, spēcīga un mīloša mamma. Viņa ir gatava uz visu, lai Valteram paliktu labāk un viņš varētu adaptēties dzīvei.
Visu šo laiku par dēla ārstnieciskajām procedūrām Valtera vecāki maksāja paši. Taču segt visus nepieciešamos izdevumus kļūst arvien grūtāk, bet no tiem ir atkarīga bērna nākotne. Aleksandra ilgi nevarēja saņemties, lai vērstos pēc palīdzības. Izdarīt to viņu pierunāja citas īpašo bērniņu māmiņas – pārtraukt ārstēšanas procesu šādos gadījumos nedrīkst, lai nezaudētu rezultātus, ko ar tādām grūtībām izdevies sasniegt, nerunājot nemaz par ieguldītajiem līdzekļiem, nerviem un asarām.
“Pirmkārt, tu nelūdz sev, bet gan bērnam. Tev ir jādod viņam šī iespēja. Otrkārt, viņš ir sabiedrības loceklis. Un sabiedrība var palīdzēt viņam tur, kur valsts atbalstspagaidām nepienākas,” – šie argumenti lika Aleksandrai padoties.
Īpašā pasaule
Tā ir ļoti draudzīga un skaista jauna ģimene, kurā valda mīlestība un saticība. Valters bija gaidīts bērniņš. Dzemdību namā ārsti novērtēja mazuli ar augstāko atzīmi. Līdz gada vecumam zēns bija īsts paraugbērns. Aleksandra, būdama ļoti atbildīga māmiņa, katru nedēļu salīdzināja dēlēna attīstību ar gudrajām grāmatām: svars, augums, prasmes, iemaņas… Un ļoti lepojās ar dēlu – pēc daudziem parametriem viņš bija solīti priekšā saviem vienaudžiem.
Kad Valteram palika gadiņš, viņam uztaisīja standarta poti, pēc kuras zēns saslima – vairākas dienas viņam turējās augsta temperatūra. Pēc kāda laika māmiņa sāka ievērot, ka dēlam ir sācies regress – viņš vairs neskatījās acīs, pārstāja runāt un spēlēties ar mīļākajām mantiņām. Zēns varēja stundām ilgi ripināt pa grīdu plastmasas glāzīti un, šķiet, bija aizmirsis, kā būvēt piramīdu un ko iesākt ar klucīšiem… Visas iemaņas, ko viņš bija apguvis, kaut kur izzuda. Ar laiku Valteram sākās koordinācijas traucējumi, viņš bieži krita, no visa baidījās un slikti gulēja. Bērns bija kā samainīts! Jo tālāk, jo dziļāk viņš norobežojās savā pasaulē. Zēns pārstāja klausīties, nereaģējot uz māmiņas lūgumiem un pat vienkārši uz viņas balsi.
Aleksandra atceras, kā tajā laikā viņa caurām naktīm rakās internetā, meklējot noderīgu informāciju un pētot vecāku forumus. Vienā brīdī viņa ar šausmām saprata, ka Valteram ir autisma pazīmes. Tas nozīmēja, ka tagad viņas ģimene dzīve vairs nekad nebūs tāda, kā iepriekš, un sporta sekciju, izklaides parku un spēļu vietā viņus sagaida nebeidzamas terapijas, ārsti un rehabilitācijas.
Vienā brīdī Aleksandrai sāka likties, ka ir dzīve kļuvusi pārāk smaga un nepanesama. Bet tad nāca apjausma, ka šis bērns ir ienācis viņas dzīvē, lai iemācītu mīlēt bez nosacījumiem. Un ka šī ir galvenā pieredze ir viņas dzīvē. Iespējams, cilvēki tieši tādēļ nāk šajā pasaulē. “Visi vecāki mīl savus bērnus. Taču īpašajam bērnam ir nepieciešams daudz vairāk mīlestības. Viņš ir absolūti bezpalīdzīgs un neaizsargāts – viņš nespēj paskaidrot, kas viņam sāp, ko viņš grib un no kā baidās. Viņš ir kā citplanētietis. Un ja reiz Valters ir izvēlējies mūs, tas nozīmē, ka neviens cits nespētu par viņu parūpēties labāk un mīlēt viņu vairāk par mums,” stāsta Aleksandra.
Mamma-radio un pirmie vārdi
Aleksandra šobrīd nestrādā – Valters neapmeklē bērnudaŗzu, un mammai ir visu laiku jābūt ar viņu. Viss, ko nopelna tētis, aiziet dēla procedūru apmaksai. Lai saprastu, kas Valteram ir piemērots un dod rezultātus, vecāki izmēģina visus iespējamos variantus.
Autisko traucējumu spektrs ir ļoti plašs, katrs bērniņš ir individuāls, tāpēc vienas receptes visiem gadījumiem nav un būt nevar. Lai atrastu piemērotu metodiku, parasti paiet daudz laika. Pagājušajā gadā Valters apmeklēja rehabilitācijas kursu pēc ABM metodes pie holandiešu speciālistes Judītes Simonas. Efekts bija pārsteidzošs – bērns pārstāja krist un rīkot histērijas, izzuda trauksmainība, Valters saka normāli ēst un gulēt. Un pateica savu pirmo vārdu – “lampa”. Pavisam nesen “paspruka” vēl 3 vārdiņi – cepums, kalniņš un kefīrs. Protams, Aleksandra sapņo izdzirdēt no dēla vārdu “mamma”…
Aleksandra pati dēvē sevi par mammu-radio: viņa nemitīgi runā ar Valteru – skaidro, lasa, stāsta. Un ļoti gaida to mirkli, kad dēls viņai apzināti atbildēs. Šobrīd Aleksandra ir pierakstījusi Valteru uz diviem nākamajiem ABM terapijas kursiem, taču, lai tos apmaksātu, ģimenei ir nepieciešama mūsu palīdzība. Galvenais šobrīd ir stimulēt bērnam runas spējas. Kad mēs viesojāmies šajā ģimenē, Valters bez mitas runāja savā nesaprotamajā valodā, cenšoties mums ko svarīgu pastāstīt, un bija ļoti sarūgtināts par to, ka viņu neviens nesaprot. Valters ļoti grib runāt, taču viņam nesanāk. Speciālisti uzskata, ka nākamais kurss dos viņam nepieciešamo impulsu, lai sāktu izrunāt vārdus.
Kā palīdzēt
No malas var šķist, ka īpašo bērnu māmiņas ir izredzētas un neparastassievietes, kas apveltītas ar apbrīnojamu pacietību un spēku. Taču realitātē tā ir milzīga slodze, dvēseles sāpes un stress – gan fizisks, gan psiholoģisks. Lai pasargātu sevi no izdegšanas, Aleksandra ir vērsusies pēc atbalsta pie psihoterapeita. Sieviete saprot, ka viņa nedrīkst būt vāja un nolaist rokas. Pēc Aleksandras vārdiem, šoka stadija ir gandrīz pārvarēta, un viņa ir gatava nākamajam solim – pieņemtsituāciju.
“Es saprotu, ka ne viss šajā pasaulē ir atkarīgs no mums pašiem. Mūsu bērna dzīve – tā nav slimība, kas būtu jāārstē, vai defekts, kas būtu jānovērš. Tasir pasaules apzināšanas process. Un mūsu pienākums ir palīdzēt viņam. Es jūtu, ka mans Valters ir īpašs, savā ziņā ļoti apdāvināts un trausls. Un es ļoti gribu viņam palīdzēt.”
Pavisam nesen Aleksandra secināja, ka Valters savos trijos gados jau ir iemācījies daudzus burtus, kurus viņa zēnam rāda. Turklāt viņš bez grūtībām spēj atrast savas iemīļotās dziesmiņas un video klipus Youtube kanālā. Valteram visvairāk patīk Mocarts un Vivaldi. Klasiskā mūzika, kuru Aleksandra atskaņo dēlam jau kopš mazotnes, palīdz viņam ātri nomierināties un iemigt. Starp citu, trīsgadīgajam Valteram ir lieliska dzirde – viņš var ideāli atkārtot jebkuru iepatikušos motīvu.
Valteram un viņa vecākiem ir nepieciešama palīdzība, lai apmaksātu zēnam ABM terapijas kursu. Kursa cena ir 3500 eiro.
Ziedojumu tālrunis 9 000 63 84 darbosies Valtera Plivdas atbalstam līdz 15 septembrim. Maksa par zvanu ir 1,42 eiro.
Labdarības fonds BeOpen ir atvēris Valteram speciālu ziedojumu kontu. Nekādas komisijas maksas vai procenti no ziedotajiem līdzekļiem netiek ieturēti
Reģistrācijas nr. 50008218201
Konta nr. LV59 CBBR 1123 2155 000 10
Ziedojuma mērķis: Zaļā lampa. Palīdzība Valteram Plivdam
Pārraidi vada žurnālistes Olga Avdeviča un Rita Troškina.
Labdarības autorprogramma ”Zaļā lampa” skan radio Baltkom 93.9 FM ēterā katru otrdienu plkst. 16.00.
Programma top sadarbībā ar labdarības fondu BeOpen.
Anatas Banielas metode jeb ABM
Anata Baniela ir slavena klīniskā psiholoģe, grāmatas “Kidsbeyond limits” (“Bērni ar neierobežotām iespējām”) autore. Balstoties uz savu ilggadējo pieredzi, Anata Baniela ir izstrādājusi savu rehabilitācijas metodi (Anatas Banielas metode jeb ABM).
Latvijā nodarbības pēc ABM metodes vada terapeits, kas speciāli pēc īpašo bērnu māmiņu lūguma brauc no Nīderlandes. Metodes mērķis ir apmācīt smadzenes jaunām variācijām un iespējām ne tikai kustību, bet arī mentālajā līmenī.
ABM metode bērnu ar autiskā spektra traucējumiem ārstēšanā ļoti atšķiras no tradicionālajām pieejām, sniedzot patiešām lieliskus rezultātus.
“Daudzi uzskata, ka īpašā bērniņa smadzenes zināmā mērā atpaliek no vesela bērna smadzenēm. Taču mana pieredze rāda, ka tas nebūt nav tā. Gan es, gan speciālisti, kurus esmu apmācījusi, esam novērojuši, kā tūkstošiem bērnu ar dažāda smaguma ierobežojumiem strauji apgūst visu jauno. Viņi ne tikai spēja izdarīt to, ko varēja viņu veselie vienaudži, daudzi no viņiem ir izauguši par attīstītiem un apzinātiem cilvēkiem.”
(Anata Baniela, no grāmatas “Bērni ar neierobežotām iespējām” priekšvārda)